PKP zbuduje innowacyjne dworce systemowe – ogłoszono przetarg

Mamy ponad 2300 dworców PKP. Czynnych jest niecałe 600. Innowacyjne dworce systemowe mają więc usprawnić ubogą infrastrukturę, szczególnie w mniejszych miejscowościach. PKP S.A. właśnie ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy.
PKP S.A. planuje nową inwestycje. Początkowo innowacyjne dworce systemowe powstaną w miejsce wyburzonych obiektów w mniejszych miejscowościach: Ciechanowie, Mławie, Nasielsku i Strzelcach Krajeńskich – pilotażowy projekt zakłada budowę czterech IDS-ów. W ciągu kolejnych 2 lat ma zaś powstać kilkanaście kolejnych.
Dlaczego wyburzenie i budowanie od nowa, a nie modernizacja? Projekt będzie dotyczył przede wszystkim obiektów przewymiarowanych i niedostosowanych do wielkości miejscowości. Poza tym modernizacja byłaby nieopłacalna – koszty remontu wyniosłyby ok. 18 mln zł, zaś budowy nowego obiektu ok. 13 mln zł. Ponadto czas realizacji projektu jest kilkanaście tygodni krótszy niż w przypadku standardowej modernizacji. Nie wspominając już o kosztach eksploatacyjnych, niższych o ok. 10 %.
Innowacyjne dworce systemowe mają być bardziej kompaktowe, lepiej wykorzystane i zagospodarowane komercyjnie. Postawiono przede wszystkim na energooszczędność obiektów i rozwiązania ekologiczne. Małe, parterowe budynki będą wyposażone w pompy ciepła, panele słoneczne i systemy odzysku wody deszczowej, czyli instalacje pozyskujące w zasadzie darmową, odnawialną energię. Oprócz tego wdrażane będą inteligentne systemy oświetlenia, reagujące na ruch oraz natężenie naturalnego światła. Istotne udogodnienie to także nowoczesna informacja PKP – podróżujący nie będzie już przemierzał dworca w poszukiwaniu godziny odjazdu czy czasu opóźnienia. Iluminacja świetlna powiadomi pasażerów o przyjeździe pociągu na stację, na dworcach pojawią się również udogodnienia dla osób mających problemy z poruszaniem się lub niedowidzących i niedosłyszących (rampy, ścieżki dotykowe, oznaczenia w języku Braille’a).
Otwarcie ofert w przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych dla IDS-ów we wspomnianych czterech lokalizacjach nastąpi 19 listopada br. Początek prac planowany jest na koniec tego lub początek przyszłego roku.
Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że projekt PKP S.A. to również element szczegółowo zaplanowanej kampanii mającej na celu odbudowanie wizerunku. Jeśli za tym idzie również punktualność pociągów – jesteśmy za!
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.