Podatek od korków w Sztokholmie i Göteborgu
W szwedzkich miastach Sztokholmie i Göteborgu wprowadzono system opłat za wjazd do strefy wzmożonego ruchu, tzw. podatek od korków. Od dnia 1 stycznia 2015 r. podatek od korków obowiązuje w przypadku pojazdów zarejestrowanych zarówno w Szwecji, jak i za granicą. Wcześniej podatkiem tym były objęte jedynie szwedzkie samochody.
System regulowania opłat jest całkowicie zautomatyzowany – po przekroczeniu stacji poboru opłat przejazd zostaje zarejestrowany, a następnie na adres właściciela pojazdu wysłana zostaje faktura.
Podatek za wjazd do strefy wzmożonego ruchu pobierany jest od samochodów osobowych, samochodów ciężarowych i autobusów o masie całkowitej poniżej 14 ton. Opłaty nie uiszczają pojazdy służb interwencyjnych, żurawie samochodowe i autobusy o masie całkowitej ponad 14 ton.
Podatek od korków pobierany jest poniedziałku do piątku w godz. od 06:00 do 18:29. Opłata nie jest pobierana w niedziele, dni świąteczne, dni poprzedzające dni świąteczne oraz w lipcu.
Aby podatek skutkował rzeczywistym ograniczeniem ruchu drogowego, jego wysokość jest różna w różnym czasie – w czasie i w miejscach, gdzie ruch jest najbardziej intensywny, podatek jest najwyższy. Maksymalna wysokość podatku za jeden dzień i jeden pojazd wynosi 60 koron szwedzkich (SEK), czyli 6,29 euro.
Göteborg Sztokholm Czas Kwoty Czas Kwoty 06:00–06:29 9 SEK / 0,94 EUR 06:30–06:59 10 SEK / 1,05 EUR 06:30–06:59 16 SEK / 1,68 EUR 07:00–07:29 15 SEK / 1,57 EUR 07:00–07:59 22 SEK / 2,31 EUR 07:30-08:29 20 SEK / 2,10 EUR 08:00–08:29 16 SEK / 1,68 EUR 08:30-08:59 15 SEK / 1,57 EUR 08:30–14:59 9 SEK / 0,94 EUR 09:00–15:29 10 SEK / 1,05 EUR 15:00–15:29 16 SEK / 1,68 EUR 15:30–15:59 15 SEK / 1,57 EUR 15:30–16:59 22 SEK / 2,31 EUR 16:00–17:29 20 SEK / 2,10 EUR 17:00–17:59 16 SEK / 1,68 EUR 17:30-17:59 15 SEK / 1,57 EUR 18:00–18:29 9 SEK / 0,94 EUR 18:00-18:29 10 SEK / 1,05 EUR 18:30–05:59 0 SEK 18:30-06:29 0 SEK
Aby uiścić opłatę wcale nie musimy zatrzymywać się przy stacji poboru opłat. Przy przejeżdżaniu przez stację poboru opłat na rampie znajduje się cyfrowa tablica informacyjna, na której wyszczególniona jest wysokość opłat. Wtedy też kamera robi zdjęcie tablic rejestracyjnych pojazdu. Fotografia jest następnie wysyłana do Zarządu ds. Transportu [Transportstyrelsen] w celu identyfikacji. Następnie wysyła on rachunek do zapłaty do właściciela pojazdu zarejestrowanego w Szwecji. W zakresie pojazdów zarejestrowanych za granicą Zarząd ds. Transportu współpracuje z partnerem awizacyjnym. To właśnie partner awizacyjny przesyła rachunek do zapłaty do właściciela pojazdu.
Na koniec każdego miesiąca wysyłany jest rachunek do zapłaty. Rachunek zawiera informację na temat liczby przejazdów, kwoty za dany dzień oraz łącznej kwoty do zapłaty. Dane te dotyczą poprzedniego miesiąca kalendarzowego. Podatek od korków należy uiścić na specjalne konto nie później niż w terminie podanym na rachunku do zapłaty.
Pierwszy miesiąc Drugi miesiąc Trzeci miesiąc Przy przekroczeniu stacji poboru opłat, wszystkie wjazdy mające miejsce w pierwszym miesiącu są rejestrowane. Zatwierdzana jest decyzja o naliczeniu podatku za pierwszy miesiąc, po czym pod koniec drugiego miesiąca wysyłany jest rachunek do zapłaty. Zapłatę za wjazdy zrealizowane w pierwszym miesiącu należy uiścić w terminie podanym na rachunku do zapłaty.
Grzywna za zwłokę w płatnościach
W przypadku nieopłacenia podatku w obowiązującym terminie właściciel pojazdu zostanie obciążony dodatkową opłatą w wysokości 500 SEK. Jeśli zaś doszło do zadłużenia z tytułu opłat i podatków za pojazdy w Szwecji przekraczającego 5 000 SEK i gdy od terminu płatności upłynęło co najmniej sześć miesięcy, w stosunku do pojazdu może zostać wydany zakaz użytkowania.
Zasada Lidingö (Lidingöregeln) w Sztokholmie
W Sztokholmie obowiązuje tzw. zasada Lindingö. Zgodnie z tą zasadą podatku nie pobiera się w przypadku pojazdów, które w ciągu 30 minut przejeżdżają przez dwie różne stacje poboru opłat, z których jedna to stacja poboru opłat przy ulicy Gasverksvägen, ulicy Lidingövägen lub ulicy Norra Hamnvägen.
Zasada jednorazowej opłaty (Flerpassageregeln) w Göteborgu
W Göteborgu obowiązują regulacje dotyczące kilkakrotnego wjazdu do strefy wzmożonego ruchu. Zgodnie z tymi regulacjami pojazd, który przejeżdża przez kilka stacji poboru opłat w ciągu 60 minut, płaci podatek tylko jeden raz. Wysokość podatku w tym przypadku to najwyższy z podatków naliczonych za poszczególne wjazdy.
Jaka jest różnica między opłatą infrastrukturalną a podatkiem od korków?
W Szwecji opłatę infrastrukturalną można pobierać wyłącznie za przejazd np. nowo wybudowanym mostem, tunelem lub przejazdem przez góry, w celu częściowego pokrycia kosztów budowy danego obiektu. W przypadku gdy most, tunel lub przejazd przez góry zostały już wcześniej wybudowane ze środków publicznych, zgodnie ze szwedzką ustawą, nie można już pobierać żadnych opłat po czasie.
Celem opłaty infrastrukturalnej jest pokrycie kosztów budowy danego obiektu infrastruktury przez jego użytkowników.
Natomiast podatek od korków ma na celu ograniczenie ruchu drogowego w szwedzkich aglomeracjach. Celem podatku za wjazd do strefy wzmożonego ruchu jest obciążenie kosztami społecznymi związanymi z intensywnym ruchem drogowym i jego negatywnym wpływem na środowisko tych, którzy się do tego przyczyniają.
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.