Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Polska i Węgry złożyły skargę ws. dyrektywy o delegowaniu. Według Rzecznika TS kierowca międzynarodowy to pracownik delegowany

petite-salle

Polska i Węgry w 2018 r. złożyli skargę do Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie stwierdzenia nieważności znowelizowanych w 2018 r. przepisów dyrektywy o delegowaniu pracowników w UE. Według Rzecznika skarga jest bezzasadna, a model delegowania jest właściwy dla transportu międzynarodowego.

W skargach zarzucono błędy w procesie legislacyjnym oraz naruszenie swobód z Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Jednym z istotnych zarzutów było także stosowanie przepisów o delegowaniu pracowników w branży transportu międzynarodowego. Polska i Węgry zwróciły uwagę na nieadekwatność stosowania modelu delegowania do wysokomobilnych pracowników transportu.

Rzecznik zawnioskował, aby Trybunał oddalił skargi Polski i Węgier jako niesłuszne. Jego zdaniem działania ustawodawcy unijnego były adekwatne do obecnych potrzeb pracowników mobilnych w UE. Zwrócił również uwagę, że zrewidowana w 2018 roku dyrektywa o delegowaniu pracowników w UE nie zawiera żadnych norm materialnych (przepisów) dot. delegowania w transporcie. Będzie miała ona zastosowanie do transportu w przyszłości. Rzecznik zauważył jednak, że:

– swoboda przepływu usług w transporcie jest regulowana przepisami właściwymi dla transportu w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, nie zaś przepisami ogólnymi o swobodzie przepływu usług (art. 56 TFUE)

– choć podstawą prawną dyrektywy o delegowaniu pracowników są owe przepisy ogólne o swobodzie świadczenia usług (a nie przepisy transportowe o swobodzie świadczenia usług) i nie są związane z wspólną polityką transportową, to zdaniem Rzecznika „można utrzymywać, że dyrektywa ta (o delegowaniu pracowników) ma zastosowanie do usług transportowych”.

– dyrektywa o delegowaniu pracowników w UE (przed zmianami w 2018) wyłącza wprost tylko marynarzy, co w ocenie Rzecznika oznacza, że zamiarem ustawodawcy unijnego było objęcie innych pracowników transportu jak pracowników w sektorze transportu drogowego modelem delegowania.

– zmienione w 2018 roku przepisy o delegowaniu pracowników w UE (przyp. autora: które między innymi odstępują od stawek minimalnych wynagrodzenia na rzecz wynagrodzenia pełnego) będą miały zastosowanie do kierowców międzynarodowych w przyszłości, jeśli zostaną wydane przepisy szczegółowe o delegowaniu dla transportu w ramach Pakietu Mobilności.

– we wnioskach końcowych Rzecznik stwierdził, że do czasu wydania przepisów o delegowaniu w ramach Pakietu Mobilności do delegowania pracowników w transporcie międzynarodowym mają zastosowanie przepisy ciągle obowiązującej „starej” dyrektywy o delegowaniu pracowników przed zmianami z 2018 tj. ciągle pozostają „minimalne stawki płac” a jeszcze nie pełne wynagrodzenie.

Wielokrotnie prezentowaliśmy opinie w sprawie absurdów jakie rodzi zastosowanie dyrektywy o delegowaniu pracowników do kierowców w transporcie międzynarodowym. Aktualnie pozostaje nam czekać na orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE, a także liczyć, że sędziowie nie podzielą opinii Rzecznika Generalnego.

Źródło: Joanna Jasiewicz, adwokat/pełnomocnik zarządu TLP
Źródło zdjęcia: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0