Pomoc finansowa dla przewoźników w związku z epidemią, przerzucenie kosztów wynikających z kwarantanny kierowcy na państwo – tego chcą od rządu
Wskutek specyfiki pracy i ciągłego przemieszczania się na terenie całej Unii Europejskiej w grupie ryzyka zarażenia koronawiusem znaleźli się m.in. kierowcy międzynarodowi. Oprócz oczywistego zagrożenia zdrowia i życia oznacza to również ogromne straty dla przewoźnika. Zdaniem TLP koszty związane np. z kwarantanną kierowcy powinny zostać przerzucone na państwo. Tymczasem rząd wciąż nie wypracował niezbędnych procedur postępowania w takich przypadkach w polskich firmach. Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska przedstawił rządzącym swoje propozycje.
Więcej w komunikacie TLP:
Dzisiaj rano – tj. 9 marca 2020 r. – przekazaliśmy Prezesowi Rady Ministrów, Marszałkom Sejmu i Senatu oraz właściwym ministrom stanowisko związku pracodawców Transport i Logistyka Polska w sprawie sytuacji kryzysowej wywołanej wirusem COVID-19. W stanowisku przedstawiliśmy propozycje konkretnych działań, których podjęcia oczekujemy od władz państwowych.
Część z tych działań ma charakter międzynarodowy. Oczekujemy od Rządu rozpoczęcia rozmów z przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej w ramach specjalnego zespołu Komisji Europejskiej do spraw zwalczania wirusa COVID-19 (European coronavirus response team) w celu:
- wypracowania jednolitych przepisów w całej Unii, które ograniczyłyby odpowiedzialność ustawową i umowną przewoźników drogowych, operatorów transportu i spedytorów z tytułu niezrealizowanych z powodu rozprzestrzeniania się wirusa umów przewozu,
- udzielenia pomocy finansowej dla przedsiębiorców w branży transportu z funduszy Unii Europejskiej,
- zwolnienia wszelkich świadczeń krajowych wypłacanych w państwach członkowskich Unii w związku z sytuacją kryzysową z ograniczeń dotyczących udzielania pomocy publicznej.
*
Z tymi postulatami TLP zwróciło się także bezpośrednio do Komisji Europejskiej.
Naszym zdaniem Rząd powinien podjąć także rozmowy z państwami nieunijnymi, do których jeżdżą nasi przewoźnicy. Tam także oczekujemy wzajemnych regulacji ograniczających odpowiedzialność przedsiębiorców za niewykonane ze względu na epidemię przewozy.
W krajowych regulacjach zaproponowaliśmy wprowadzenie możliwości czasowego zwolnienia przez pracodawcę kierowcy z obowiązku świadczenia pracy, bez jego zgody albo wprowadzenie możliwości jednostronnego czasowego zawieszenia umowy o pracę przez pracodawcę. Wynagrodzenie lub świadczenia za ten okres powinny być sfinansowane z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, który opłacają pracodawcy, a także zwolnione z podstawy wymiary składek i podatku dochodowego.
W przypadku skierowania naszego pracownika na kwarantannę w związku z koronawirusem ciężar finansowania świadczeń przysługujących pracownikowi w tym okresie powinien obciążać budżet państwa lub wspomniany Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
W celu utrzymania ciągłości przewozów pasażerskich realizowanych na regularnych liniach komunikacyjnych przy znacznie zmniejszonym popycie na te usługi proponujemy czasowe:
- wprowadzenie w tych przewozach stawki zerowej podatku VAT;
- zniesienie obowiązku rozpoczęcia przewozów w ciągu 3 miesięcy od otrzymania zezwolenia;
- nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjom o zmianie zezwolenia, aby przewoźnicy mieli możliwość szybkiej zmiany zezwoleniem by dynamicznie dostosowywać ofertę do zmian popytu.
*
W ramach działań krajowych zaproponowaliśmy także abolicję (zniesienie ścigania) naruszeń popełnionych na skutek jakichkolwiek zdarzeń związanych z epidemią koronawirusa w zakresie:
- czasu prowadzenia pojazdu, obowiązujących przerw i odpoczynkach,
- maksymalnego czasu przewozu zwierząt,
- warunków określonych w zezwoleniu na regularne linie komunikacyjne w zakresie dni, godzin odjazdu i przyjazdu, ustalonej trasy przejazdu lub wyznaczonych przystanków.
*
Rząd powinien naszym zdaniem wypracować w rozmowach z branżą transportową, ubezpieczycielami oraz podmiotami współfinansującymi przewoźników drogowych (pożyczki, spłaty leasingu) krajowe rozwiązania umożliwiające odroczoną spłatę zobowiązań albo czasowe ich współfinansowanie przez budżet państwa w granicach dopuszczonych przez prawo europejskie i krajowe.
Całe stanowisko Transportu i Logistyka Polska znajdziecie tutaj.
Źródło: Maciej Wroński, prezes TLP
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.