Prognoza kosztu jednego kilometra, czyli od czego zaczynamy 2016 rok?
Na styczeń profesor Zdzisław Kordel prognozuje, że średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,28 zł (0,74 EUR), co oznacza, że średni koszt jednego kilometra w styczniu będzie niższy niż w miesiącach ubiegłych, a ponadto niższy o ponad 12% w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku*.
Szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra w styczniu 2016
Jak podaje profesor Zdzisław Kordel, na poziom kosztów w styczniu, będą składały się poszczególne zmienne:
- koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,08 zł (33 % całkowitego kosztu),
- koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,17 zł (5,2% całkowitego kosztu),
- amortyzacja, leasing i inne – 0,36 zł (11,0 % całkowitego kosztu),
- koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (25 % całkowitego kosztu),
- koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,22 zł (6,6% całkowitego kosztu),
- koszt opłat drogowych i promów – 0,49 zł (14,9% całkowitego kosztu),
- pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,3 % całkowitego kosztu).
Znaczące spadki cen paliw
Porównując udziały procentowe poszczególnych zmiennych, które składają się na średni miesięczny koszt jednego kilometra, widzimy znaczące różnice między kosztem materiałów pędnych i eksploatacyjnych w styczniu 2016 (1,08 zł) a średnią wartością roczną materiałów pędnych i eksploatacyjnych (1,54 zł). Wyniki pokazują spadek w tej grupie kosztowej o prawie 30%.
Największy wpływ na koszty materiałów pędnych i eksploatacyjnych mają ceny paliwa na rynku, których poziom istotnie wpływa na rentowność firmy przewozowej.
W dniu 27.01.2016, hurtowa cena oleju napędowego ekodiesel kształtowała się na poziomie 2 910,00 zł/m3. W analogicznym okresie roku poprzedniego cena ta wynosiła 4 174 zł/m3.
W jakim celu badamy średni koszt jednego kilometra?
Znajomość struktury kosztów jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej. Koszty bada się, aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów oraz w celu porównania poziomu ponoszonych kosztów z innymi podmiotami na rynku.
Przy tak dużej ilości podmiotów transportowych na rynku, jaką mamy w Polsce oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i ich optymalizacji w celu poprawy wyników finansowych.
Specyfikacja kosztów i stałe zależności, z których mogą wynikać różnice można znaleźć pod TYM adresem.
Źródło: BlogTransportowy
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.