Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Prognoza kosztu jednego kilometra. Luty 2016, czyli jak kurs walutowy wpływa na rynek?

kabotaz-i-delegowanie-pracownikow-w-austrii

Na luty profesor Zdzisław Kordel prognozuje, że średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,31 zł (0,75 EUR), co oznacza, że będzie nieco wyższy niż w miesiącach ubiegłych, ale mimo to niższy o około 11% w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku*.

Szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra w lutym 2016

Jak podaje profesor Zdzisław Kordel, na poziom kosztów w lutym będą składały się poszczególne zmienne:

  • koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,09 zł (33 % całkowitego kosztu),
  • koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,17 zł (5,2% całkowitego kosztu),
  • amortyzacja, leasing i inne – 0,37 zł (11,2 % całkowitego kosztu),
  • koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (24,8 % całkowitego kosztu),
  • koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,22 zł (6,5% całkowitego kosztu),
  • koszt opłat drogowych i promów – 0,49 zł (14,9% całkowitego kosztu),
  • pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,15 zł (4,4 % całkowitego kosztu).

Wysoki kurs euro

Z końcem grudnia znacząco poszybował w górę kurs euro w stosunku do złotówki. Takie tendencje na rynku przełożyły się na zmniejszenie liczby zamówień na rynku transportowym. Producenci czekali ze zleceniami importu towarów do Polski na osłabienie kursu euro.

Obecnie kurs euro dalej pozostaje na wysokim poziomie w stosunku do złotówki, co świadczy o nienajlepszej kondycji polskiej gospodarki.

Rozpatrując poziom kursu euro w stosunku do złotówki na przestrzeni ostatniego roku widzimy, że kurs EUR/PL znacząco wzrósł, co nie sprzyja zamówieniom importowym na transport do Polski.

Jakie czynniki kształtują kurs walutowy?

Notowania walut kształtuje wiele czynników, jednak w ujęciu długoterminowym, kursy walutowe informują nas o stanie gospodarki poszczególnych państw. Im gospodarka jest silniejsza (siła rozpatrywana jako rosnącą szybkość wydajności pracy), tym jej waluta staje się mocniejsza. Istotnym czynnikiem jest tu też poziom inflacji, ponieważ występuje zależność, zgodnie z którą kraj z wysoką inflacją będzie borykał się z podobnie szybkim spadkiem wartości swojej waluty.

Rozpatrując kursy walutowe w ujęciu krótkoterminowym, największy wpływ na notowania mają przepływy kapitałów krótkoterminowych, czyli kapitał pieniężny inwestorów lokujących wolne środki w depozyty w krajowych bankach, obligacjach skarbowych, korporacyjnych czy akcjach krajowych przedsiębiorstw notowanych na giełdzie.

Podsumowując, na poziom kursów walutowych mają wpływ czynniki ekonomiczne: koniunkturalne (poziom dochodu narodowego, stopa inflacji, stopy procentowe), czynniki strukturalne (infrastruktura gospodarki, konkurencyjność gospodarki, sytuacja w bilansie płatniczym, poziom rozwoju techniczno-technologicznego) oraz czynniki pozaekonomiczne, do których zaliczamy: czynniki polityczne, czynniki psychologiczne, częstotliwość i motywy interwencjonizmu banku centralnego na rynku walutowym.

W jakim celu badamy średni koszt jednego kilometra?

Znajomość struktury kosztów jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej. Koszty bada się aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów oraz w celu porównania poziomu ponoszonych kosztów z innymi podmiotami na rynku.

Przy tak dużej ilości podmiotów transportowych na rynku, jaką mamy w Polsce oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i ich optymalizacji w celu poprawy wyników finansowych.

Specyfikacja kosztów i stałe zależności, z których mogą wynikać różnice można znaleźć TU.

Źródło: BlogTransportowy

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0