Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Projekt nowych opłat za użytkowanie dróg przez samochody ciężarowe w Austrii ostro krytykowany

oplaty-za-drogi-austrii

Austriackie kraje związkowe chcą wprowadzić w przyszłości opłaty dla samochodów ciężarowych. Przedsiębiorcy są temu zdecydowanie przeciwni.

Jasne stanowisko w tej sprawie prezentuje Alexander Klacska, przewodniczący ogólnokrajowej branży transportu i komunikacji Austriackiej Izby Gospodarczej (WKO): „obejmująca cały kraj opłata dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t. jest do odrzucenia”. Następstwem takiego kroku byłoby zwiększenie kosztów transportu, a gospodarka z pewnością nie jest do wypełniania dziury w budżecie. Czynne wsparcie Klacska uzyskał od prezydenta WKO Christopha Leitla oraz reprezentantów Izby w krajach związkowych.

Żądanie opłat byłoby ciosem dla całej gospodarki i tym samym szkodliwe dla Austrii jako kraju przyjaznego firmom, konkluduje Leitl. Wyjaśnił ponadto, że ma on w tej sprawie poparcie od premierów krajów związkowych Dolnej Austrii, Salzburga, Tyrolu i Vorarlbergu. Odmownie wypowiedziała się też współrządząca ÖVP oraz Związek Przemysłowców.
Konkretyzując, chodzi o 34 000 km dróg krajów związkowych i 88 000 km dróg gminnych, które zgodnie z planami nowego krajowego referenta ruchu powinny zostać objęte mytem. Odpowiednie porozumienie w tej sprawie zostało zawarte już wiosną ubiegłego roku, a w kwietniu br. mają być przedstawione filary tego projektu. Dla łącznego odcinka 122 000 km dróg, za ich korzystanie zakładane są roczne wpływy w wysokości 650 mln euro. Dla porównania, aktualnie w Austrii istnieje obowiązek opłaty przejazdem autostradami i drogami szybkiego ruchu. Opłaty za administrowaną przez spółkę Asfinag sieć dróg długości 2 178 km przyniosły 1,3 mld euro przychodu (dodatkowo 600 mln euro za winiety od samochodów osobowych).
Zwolennicy rozszerzenia płatnych dróg przywołują rozwiązania w Niemczech, gdzie od 2018 r. myto za użytkowanie dróg krajowych zostanie powiększone z obecnych 1 200 km na całość tych dróg w kraju (objęte opłatami autostrady mają 12,8 tys. km). Sojusznikami wprowadzenia w Austrii nowych opłat dla samochodów ciężarowych jest Partia Zielonych, Austriacka Izba Pracy, związki zawodowe, jak również duża organizacja ekologiczna VCÖ. Ich zdaniem przyszłe wpływy z myta można przeznaczyć na finansowanie modernizacji sieci dróg, częściowo także na rozbudowę transportu publicznego.

Źródło: WPHI Wiedeń

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0