Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Protest ITD trwa. Inspektorzy pracują w parach, przeprowadzają dwugodzinne kontrole i dają pouczenia

protest2

Protest Inspekcji Transportu Drogowego, który rozpoczął się 8 października, trwa nieprzerwanie. Inspektorzy, pracujący odtąd zawsze w zespołach dwuosobowych, wydłużyli czas kontroli z 30 minut do ponad 2 godzin, a zamiast mandatów częściej dają pouczenia. 

Inspektorzy ITD domagają się podwyżek oraz chcą równego traktowania w hierarchii służb. “Przyczyną naszego sprzeciwu są względy ekonomiczne, socjalne i kwestie związane z poprawą warunków pracy inspektorów. Od wielu lat skutecznie działamy na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach oraz eliminujemy nieuczciwe praktyki w transporcie drogowym, nasze dotychczasowe postulaty pozostały bez odpowiedzi, więc zdecydowaliśmy o podjęciu akcji protestacyjnej. Poprzez taką formę protestu chcemy wskazać na skalę obowiązków nałożonych na inspektorów ITD oraz rażąco niewspółmierne do nich wynagrodzenie. Skrupulatne kontrole wykonywane z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa, będą prowadzone zawsze przez dwóch inspektorów, w taki sposób w jaki robi to Policja i inne służby. Wynikiem tego będzie mniejsza liczba skontrolowanych pojazdów, a czas pojedynczej kontroli znacznie się wydłuży. Brak odpowiedniego poziomu wynagrodzeń sprawia, iż od początku roku z ITD odeszło ponad 80 inspektorów z ogólnej liczby około 600 pracowników, jednocześnie względy ekonomiczne sprawiają, że brak jest chętnych do pracy w ITD, taka sytuacja może wkrótce doprowadzić do paraliżu tej instytucji”- podkreślają przedstawiciele Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego.

Związek Zawodowy ITD wskazuje na dużą determinację wśród protestujących inspektorów. W dniu rozpoczęcia protestu w związku ze zorganizowaną akcję honorowego oddawania krwi, w celu zapewnienia niezbędnego funkcjonowania urzędów w skali całego kraju w pracy obecnych było jedynie kilkunastu inspektorów. Tak duże zaangażowanie inspektorów w prowadzoną akcję świadczy o szerokim poparciu dla przedstawianych postulatów, a także unaocznia, iż są oni zdecydowani do prowadzenia protestu do czasu spełnienia postulatów.

NAJWAŻNIEJSZE POSTULATY:

Inspektorzy domagają się podniesienia wynagrodzeń, wskazując, iż przy systematycznie zwiększającym się zakresie obowiązków, pozostają one na niezmienionym poziomie od ponad 10 lat.

Równego traktowania w hierarchii służb. Inspektorzy wykonując te same czynności co policjanci ruchu drogowego czy funkcjonariusze KAS, pracując w systemie 24 godzinnym, wykonując czynności służbowe z bronią, posiadają jednocześnie status urzędników, co sprawia, iż nie mają porównywalnego zabezpieczenia socjalnego w stosunku do innych służb, a w razie utraty zdrowia wskutek pracy w niebezpiecznych warunkach, jedyną alternatywą pozostaje dla nich zwolnienie z pracy.

Postulaty inspektorów oprócz kwestii finansowych i socjalnych, dotyczą również podniesienia poziomu bezpieczeństwa podczas prowadzenia kontroli drogowych, a także równego traktowania w hierarchii służb. Protest ma na celu zwrócenie uwagi na trudną sytuację panującą w ITD, która skutkuje masowymi odejściami z pracy najbardziej doświadczonych pracowników. Szacuje się iż od początku roku z Inspekcją rozstało się ponad 80 inspektorów z ogólnej liczby około 600 zatrudnionych, jednocześnie ze wszystkich Inspektoratów napływają doniesienia o kolejnych planowanych zwolnieniach. Utrzymywanie się takiego stanu rzeczy, wraz z problemami w pozyskaniu nowych kandydatów do pracy w ITD, w krótkim czasie może doprowadzić do paraliżu tej instytucji, która jako jedyna w kraju odpowiada za kompleksową kontrolę transportu drogowego, w tym za tak newralgiczne dziedziny jak przewozy osób, towarów niebezpiecznych, odpadów oraz kontrole masy pojazdów.

Inspektorzy podkreślają, iż to nie jest protest przeciwko komuś. Jest on oznaką ich determinacji i obrazem tego co naprawdę dzieje się w instytucji odpowiedzialnej za bezpieczeństwo na polskich drogach oraz ochronę polskiego rynku transportowego przed nieuczciwą konkurencją.

Wskazują również, iż zła sytuacja w Inspekcji Transportu Drogowego może przełożyć się na obniżenie ilości prowadzonych kontroli przewozów drogowych (w tym międzynarodowych), co wobec rosnącej konkurencji ze strony przewoźników zagranicznych oraz wprowadzane przez kraje tzw. Starej Unii obostrzenia w wykonywaniu transportu drogowego, w niekorzystny sposób może wpłynąć na kondycję polskich firm transportowych.

“Czujemy się grupą zapomnianą i niedocenioną. Na co dzień topniejąca garstka inspektorów realizuje swoje trudne zadania kontrolując w deszczu czy słońcu przewozy drogowe. Nasza praca realnie przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Inspekcja Transportu Drogowego powstała na skutek przystąpienia Polski do UE i tym samym zobligowano nas do wprowadzenia i przestrzegania przepisów unifikujących polskie prawo do prawa unijnego. Uważamy, że nie ma w naszym kraju innej instytucji, która mogłaby w całości realizować zadania wykonywane obecnie przez inspektorów ITD” – argumentują przedstawiciele Związku Zawodowego Inspekcji Transportu Drogowego.

protest1

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0