Przedłużono tymczasowe odstępstwa w zakresie czasu pracy kierowców
Aby przedsiębiorcy mogli realizować swoją działalność, prawo musi nie tylko uwzględniać trudności, z jakimi firmy spotykają się na co dzień, ale również nadążać ze zmianami w otoczeniu zewnętrznym. Dotychczasowe odstępstwo od stosowania przepisów rozporządzenia 561/2006 w związku z COVID-19 obowiązywało do północy 16 kwietnia. Po tym dniu przedsiębiorcy mieli wrócić do normalnych reżimów czasu pracy kierowców, które w sytuacji pandemii paraliżują możliwość pracy przewozowej.
Dzięki interwencji TLP, a także szybkiej reakcji kierownictwa resortu infrastruktury, ministra Andrzeja Adamczyka i wiceministra Rafała Webera, odstępstwo zostało przedłużone od 17 kwietnia do 31 maja 2020 r. Ta natychmiastowa decyzja, podjęta w przeciągu kilku godzin od pisma TLP pozwoli nam na utrzymanie ciągłości przewozów, a także spójność przepisów z innymi krajami Unii Europejskiej. O decyzji zostaliśmy poinformowani wczoraj wieczorem przez Ministra Webera, dziś rano Ministerstwo wydało komunikat potwierdzający tę decyzję.
Zgodnie z tymi odstępstwami:
- dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 11 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 1),
- tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 2),
- łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 96 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 3),
- po okresie prowadzenia pojazdu trwającym pięć i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut (odstępstwo od art. 7),
- kierowca, jeżeli dokona takiego wyboru, może wykorzystać również regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsca do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju (odstępstwo od art. 8 ust. 8).
Ponadto kierowca może wykorzystać regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsca do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju
Odstępstwa mają również zastosowanie do kierowców wykonujących przewozy drogowe osób, ale wyłącznie w sytuacji przewozu realizowanego w związku z powrotami obywateli do ich krajów miejsc zamieszkania.
Należy również pamiętać, że kierowcy korzystający z odstępstw odnotowują ich realizację poprzez odręczne zapiski na odwrocie wykresówki tachografu analogowego lub wydruku z tachografu cyfrowego. Ich zastosowanie nie może również powodować pogorszenia warunków pracy kierowców i poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Źródło: Beata Gorczyca – TLP, gov.pl
Fot.: gov.pl
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.