Kierowca w trasie do Hiszpanii. Przepisy i mandaty w Hiszpanii [KOMPENDIUM WIEDZY]
Jeśli planujesz trasę do obcego kraju, powineneś dogłębnie poznać panujące w nim zasady drogowe oraz przepisy. Sprawdź, czym może zaskoczyć Cię Hiszpania. mandaty w Hiszpanii
Słynny hiszpański temperament daje się odczuć również na drogach. Hiszpanie jeżdżą szybko i hamują gwałtownie, nie włączają kierunkowskazów i za nic mają sobie znaki drogowe, wskutek czego w tym kraju wyjątkowo często dochodzi do stłuczek i wypadków. Obywatele Hiszpanii oraz „zwyczajni” użytkownicy dróg nie przywiązują ogromnej wagi do przestrzegania przepisów, nie można tego jednak powiedzieć o policji, która bardzo skrupulatnie wypełnia swoje obowiązki. Tłumaczymy, o czym powinien pamiętać kierowca podczas tras przez Hiszpanię.
mandaty w Hiszpanii
Jazda po Hiszpanii w pigułce
Poruszając się po Hiszpanii, raczej nie będziemy narzekać na stan dróg, szczególnie w północnej części kraju. Może nas co najwyżej zdziwić zasada dotycząca parkowania – w ciągu dnia parkowanie w mieście jest ograniczone czasowo do 1,5 godziny.
Co istotne, nie musimy pamiętać o włączaniu świateł mijania – mamy taki obowiązek tylko w nocy na drogach ekspresowych i autostradach oraz przy złych warunkach pogodowych i w tunelach. Z kolei poruszając się po terenie zabudowanym, musimy włączyć światła pozycyjne. Należy uważać za to na rozmowy przez telefon bez zestawu głośnomówiącego. Zabronione jest nawet korzystanie z zestawu słuchawkowego. Nie powinniśmy zapominać również o zapinaniu pasów – to obowiązkowe.
Jeśli zamierzamy podróżować z dzieckiem, miejmy na uwadze, że jeśli nie skończyło ono 12 lat i mierzy mniej niż 135 cm, musi być przewożone wyłącznie w specjalnym foteliku lub podwyższeniu dostosowanym do ich wzrostu i zabezpieczonym pasami podwyższeniu.
mandaty w Hiszpanii
To się przyda
Podczas planowania transportu do Hiszpanii, warto zapoznać się z obowiązkowym wyposażeniem pojazdu. W kabinie ciężarówki muszą się znaleźć m.in.:
– kamizelki odblaskowe dla kierowcy i pasażerów,
– trójkąt ostrzegawczy,
– komplet zapasowych żarówek,
– koło zapasowe i narzędzia niezbędne do jego wymiany,
– dodatkowe okulary dla kierowcy, jeśli tylko takich potrzebuje.
Do elementów zalecanych, ale nie obowiązkowych, należą apteczka, gaśnica i zabezpieczenia antywłamaniowe.
Jazda po alkoholu? Niezbyt dobry pomysł
Hiszpańscy policjanci wyjątkowo surowo podchodzą do tych kierowców, którzy zdecydowali się wsiąść za kierownicę po alkoholu. Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila. „W przypadku, gdy zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu przekroczy 1,2 promila, mandat może osiągnąć zawrotną sumę 70 tys. euro! Dla porównania mandaty za przekroczenie prędkości, nawet o 50 km/h, kształtują się w granicach 600 – 1 000 euro. Wysokość mandatów za poważne wykroczenia uzależniona jest w Hiszpanii od dochodów kierowcy” – mówi Karolina Wierzchowska, prawnik Kancelarii Transportowej Legaltrans.
Przepisy dotyczące kierowców zawodowych
Oczywiście, na kierowcach ciężarówek ciążą dodatkowe obowiązki, których należy restrykcyjnie przestrzegać.
Oto lista wykroczeń, do których dochodzi najczęściej:
– przekroczenie dozwolonego czasu pracy kierowcy (manipulacje tachografu),
– brak oryginału lub poświadczonej notarialnie umowy leasingowej,
– przekroczenie dozwolonej wagi pojazdu,
– jazda pod wpływem alkoholu (oprócz mandatu, areszt tymczasowy),
– jazda w dni świąteczne lub w dni, w które obowiązuje zakaz ruchu pojazdów ciężkich.
„Przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy kierowcy oraz nieprawidłowości w dokumentacji mieszczą się w kategorii naruszeń ciężkich. Należy poza tym pamiętać, że za korzystanie z aparatów zakłócających pracę radarów i innych urządzeń kontrolujących ruch drogowy mandat wynosi 6.000 euro. Po wypisaniu mandatu policja unieruchamia pojazd i zatrzymuje jego dokumentację. Nie ma możliwości uzyskania „mandatu kredytowego”. Kierowca może kontynuować jazdę pojazdem dopiero po opłaceniu mandatu” – tłumaczy prawnik.
mandaty w Hiszpanii
Trudno uniknąć mandatu
Miejmy na uwadze, że hiszpańska policja drogowa (Guardia Civil de Tráfico) wysokimi mandatami karze bardzo wiele wykroczeń. W przypadku kilku mandatów są one sumowane. Możliwe naruszenia przepisów ruch drogowego podzielone są na trzy kategorie: lekkie, poważne i ciężkie. Mandaty wystawiane są w ramach tych trzech kategorii w następujących wysokościach:
• Lekkie naruszenie – od 100 euro;
• Poważne naruszenie – od 200 euro;
• Ciężkie naruszenie – od 5.000 euro.
W Hiszpanii istnieją trzy sposoby opłacenia mandatu:
• gotówką przez kierowcę,
• poprzez kaucję gwarantowaną przez hiszpańską firmę upoważnioną do tego przez hiszpańskie Ministerstwo Transportu (jeżeli polski przewoźnik posiada takiego partnera i podpisaną z nim uprzednio umowę),
• przelewem na konto bankowe Wydziału Transportu (Jefatura de Tráfico), właściwego dla regionu, w którym miało miejsce zatrzymanie, pod warunkiem, że ten sposób płatności jest dopuszczony. Po wpływie przelewu na konto Wydział Komunikacji przekazuje policji informację o uiszczeniu mandatu. Dopiero po uzyskaniu tych danych policja zwalnia samochód i zwraca kierowcy dokumenty.
Mandat z hiszpańskiego fotoradaru
Jeśli przekroczyliśmy prędkość, a zdarzenie zarejestrował fotoradar, prawdopodobnie nie unikniemy prędkości – mandat z fotoradaru najpewniej trafi do nas za pośrednictwem poczty. „Jest to możliwe dzięki wejściu w życie unijnej dyrektywy o transgranicznej wymianie informacji na temat właścicieli pojazdów. Kierujący pojazdami powinni podczas zagranicznych podróży mieć na uwadze to, że od końca kwietnia 2015 roku w Polsce obowiązuje unijna dyrektywa o transgranicznej wymianie informacji na temat właścicieli pojazdów. Pozwala ona na znacznie łatwiejszy przepływ danych pomiędzy służbami krajów unijnych, co wprost przekłada się na wzrost ściągalności mandatów za wykroczenia drogowe popełnione poza krajem zamieszkania. Informacje i zapytania o właścicieli pojazdów trafiają do Krajowego Punktu Kontaktowego, działającego przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych” – podpowiada Karolina Wierzchowska.
mandaty w Hiszpanii
Ograniczenia prędkości w Hiszpanii
Standardowe ograniczenia prędkości (o ile znaki drogowe nie dopuszczają inaczej) [km/h]
Jeśli pojazd przewozi ładunek niebezpieczny, maksymalna prędkość dla poszczególnych kategorii pojazdów musi zostać zredukowana o 10 km/h.
Samochody osobowe i dostawcze o masie poniżej 3,5 t
Teren zabudowany 50 km/h (40 km/h dla pojazdów przewożących ładunek niebezpieczny)
Drogi w terenie niezabudowanym bez utwardzonego pobocza lub o wąskim poboczu utwardzonym (<1,5 m)
90 km/h dla samochodów osobowych
80 km/h dla lekkich samochodów dostawczych (opracowanych na bazie samochodów osobowych) i pojazdów wielozadaniowych
70 km/h dla samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek
70 km/h dla samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych z przyczepą
Drogi w terenie niezabudowanym z poboczem utwardzonym o szerokości co najmniej 1,5 m lub o dwóch lub więcej pasach ruchu w każdym kierunku:
100 km/h dla samochodów osobowych
90 km/h dla lekkich samochodów dostawczych (opracowanych na bazie samochodów osobowych) i pojazdów wielozadaniowych
80 km/h dla samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek
80 km/h dla samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych z przyczepą
Autostrady/drogi ekspresowe
120 km/h dla samochodów osobowych
100 km/h dla lekkich samochodów dostawczych (opracowanych na bazie samochodów osobowych) i pojazdów wielozadaniowych
90 km/h dla samochodów dostawczych i lekkich ciężarówek
90 km/h dla samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych z przyczepą o masie do 750 kg (kategoria O1)
Samochody osobowe i dostawcze z przyczepami (pojazdy o masie poniżej 3,5 t)
Drogi w terenie zabudowanym 50 km/h (40 km/h dla pojazdów przewożących ładunek niebezpieczny)
Drogi w terenie niezabudowanym o wąskim poboczu utwardzonym (<1,5 m) lub bez pobocza – 80 km/h
Drogi w terenie niezabudowanym o utwardzonym poboczu (>1,5 m) lub drogi dwujezdniowe – 80 km/h
Autostrady/drogi ekspresowe 80/90 km/h
Pojazdy ciężarowe ponad 3,5 t
Drogi w terenie zabudowanym 50 km/h
Drogi w terenie niezabudowanym o wąskim poboczu utwardzonym (<1,5 m) lub bez pobocza 70 km/h
Drogi w terenie niezabudowanym o utwardzonym poboczu (>1,5 m) lub drogi dwujezdniowe- 80 km/h
Autostrady/drogi ekspresowe 80 km/h
Autobusy
Drogi w terenie zabudowanym 50 km/h
Drogi w terenie niezabudowanym o wąskim poboczu utwardzonym (<1,5 m) lub bez pobocza
80 km/h dla autobusów z miejscami stojącymi dla pasażerów, kursujących poza terenem zabudowanym
80 km/h dla autobusów szkolnych
Drogi w terenie niezabudowanym o utwardzonym poboczu (>1,5 m) lub drogi dwujezdniowe
80 km/h dla autobusów z miejscami stojącymi dla pasażerów, kursujących poza terenem zabudowanym
80 km/h dla autobusów szkolnych
Autostrady/drogi ekspresowe
80 km/h dla autobusów z miejscami stojącymi dla pasażerów, kursujących poza terenem zabudowanym
90 km/h dla autobusów szkolnych
Materiał przygotowała: Karolina Wierzchowska, prawnik Kancelarii Transportowej Legaltrans
Oprac.: Redakcja
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.