Przepisy o delegowaniu od pierwszego dnia, obowiązkowe szkolenia okresowe, wysokie zabezpieczenie finansowe – m.in. takie zmiany szykuje dla transportu UE
Komisja Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego zaopiniowała kolejne przepisy Pakietu Mobilności. Tym razem dotyczą one zmian w rozporządzeniach dotyczących dostępu do zawodu przewoźnika drogowego oraz do rynku przewozów rzeczy. Niestety nie są one korzystne dla europejskiego wspólnego rynku transportu drogowego, a w konsekwencji dla unijnej gospodarki.
Oczywiście opinia Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych ma jedynie znaczenie pomocnicze, gdyż kluczowe w tym momencie europarlamentarnych prac legislacyjnych będzie sprawozdanie Komisji Transportu i Turystyki. Niemniej pokazuje ono potencjalny rozkład głosów wśród europosłów, które na tym etapie przeważyły poglądy zwolenników rozwiązań utrudniających, a może nawet wręcz zamykających dostęp do rynku przewoźników z państw peryferyjnych Unii Europejskiej.
Wynik prac Komisji pokazuje, że Pakiet Mobilności może ostatecznie otrzymać jeszcze bardziej antyrynkowe oblicze.
I tak wśród propozycji europosłów zajmujących się sprawami socjalnymi znaleźć możemy:
- objęcie już od pierwszego dnia pełnymi przepisami o pracownikach delegowanych wszystkich międzynarodowych przewozów wykonywanych na terenie państwa załadunku lub rozładunku oraz przewozów kabotażowych;
- obowiązek posiadania – niezależnie od zdolności finansowej – środków finansowych, w wysokości równej co najmniej iloczynowi liczby zatrudnionych przez przewoźnika pracowników i ich miesięcznego wynagrodzenia;
- stworzenie możliwości wprowadzenia w ustawodawstwie członkowskim obowiązku szkoleń okresowych (co 3 lata) dla osób posiadających certyfikat kompetencji zawodowych;
- zmniejszenie okresu obligatoryjnej kontroli każdego przewoźnika w zakresie spełnienia wymagań do dostępu do zawodu przewoźnika drogowego z 5 na 3 lata;
- poszerzenie informacji przetwarzanych przez Krajowy Rejestr Elektroniczny o liczbę pracowników zatrudnionych przez przewoźnika, ich dane osobowe, ich kraj zamieszkania, prawie pracy mającym zastosowanie do ich umowy o pracę, kraj płatności składek na ubezpieczenie społeczne i ich identyfikator zabezpieczenia społecznego;
- ustanowienie dostępu w czasie rzeczywistym do danych zawartych w krajowych rejestrach elektronicznych dla właściwych organów wszystkich państw członkowskich;
- wprowadzenie kontroli transgranicznych firm posiadających spółki zależne w celu identyfikacji nieproporcjonalnego przenoszenia zysków lub niepełnego rozliczenia naruszeń;
- określenie instalacji w pojeździe inteligentnego tachografu jako dodatkowego warunku koniecznego do wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych;
- skrócenie okresu dla wykonywania operacji kabotażowych do 48 godzin;
- obowiązek takiej organizacji przewozów kabotażowych, która zapewniałaby kierowcy wypoczynek w domu lub w wybranej przez niego lokalizacji;
- wprowadzenie minimum 7-dniowego okresu rozdzielającego kolejne 48-godzinne operacje kabotażowe na terenie tego samego państwa – w celu umożliwienia powrotu pojazdu do państwa, w którym przewoźnik posiada siedzibę;
- wprowadzenie obowiązku powiadamiania na piśmie organów Państwa Członkowskiego o prowadzonych przewozach kabotażowych, najpóźniej w dniu ich rozpoczęcia – powiadomienie będzie zawierać szczegółowe dane dotyczące kontrahentów, pojazdu, kierowcy, danych dotyczących zatrudnienia i ubezpieczenia społecznego kierowcy, a także czasu trwania operacji kabotażowej;
- zlikwidowanie kabotażowych przewozów „multi-drop”
Źródło: TLP
***
Przeczytaj także:
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.