Przewozy w Austrii i Francji: według MIB przewoźnicy nie powinni płacić kar, jeśli wykonywanie ich obowiązków jest utrudnione
Od początku 2017 r. niektóre państwa Unii Europejskiej, w tym Francja i Austria, wymagają rejestrowania przewoźników przed wykonaniem operacji w międzynarodowym transporcie drogowym. Systemy teleinformatyczne tych państw nie są jednak do tego dostosowane. Z informacji przekazanych przez polskich przedsiębiorców wynika, że systemy te wielokrotnie się zawieszały, nie pozwalając na zarejestrowanie pracowników.
Ponato wiele pozycji w tabelach i formularzach jest nieprecyzyjnych, a wypełnienie niezbędnych formularzy on-line wymaga poświęcenia nawet kilku godzin. Dodatkowo, np. w Austrii, przez kontrolerów inspekcji drogowej nie są respektowane dokumenty, które nie zostały wypełnione on-line w momencie awarii systemu.
13 stycznia 2017 r. w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych i przewoźników, w sprawie realizacji nowych przepisów dotyczących delegowania pracowników na terenie Austrii oraz problemów wynikających z francuskich przepisów o delegowaniu. Zostało ono zorganizowane w związku z docierającymi od polskich przewoźników sygnałami, dotyczącymi problemów technicznych z rejestracją pracowników, występujących na stronach internetowych służb austriackich i francuskich.
W ocenie MIB niedopuszczalna jest sytuacja, w której obowiązujące prawo nakłada na przewoźników obowiązki, których realizacja jest niemożliwa. Przedsiębiorcom grożą kary sięgające od 100.000 do 500.000 euro.
W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zwróciło się do Ministerstwa Spraw Zagranicznych z prośbą o kontakt z polskimi placówkami dyplomatycznymi w celu wyjaśnienia źródła problemów. Według informacji pozyskanych przez ambasady, problemy wynikały z przeciążenia systemów w związku z rejestracją wielu pracowników w tym samym czasie na początku roku.
O problemach związanych z rejestracją pracowników wykonujących przewozy na terytorium Francji i Austrii przewoźnicy będą informować MIB i MSZ. Informacje te zostaną przekazane polskim placówkom dyplomatycznym w celu wywierania nacisku na administracje państw, w których systemy nie działają.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podtrzymuje swoje negatywne stanowisko wobec objęcia przepisami o delegowaniu pracowników mobilnych w transporcie drogowym. Resort wielokrotnie alarmował o tym Komisję Europejską.
Źródło: MIB
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.