Rada Unii Europejskiej pozwoli na zwiększenie masy i wymiarów pojazdów użytkowych
IRU pozytywnie zaopiniował przyjęte porozumienie polityczne Rady Unii Europejskiej dotyczące masy i wymiarów pojazdów użytkowych. Co dają wprowadzone zmiany? Prędzej czy później sprawi, że na europejskich drogach pojawią się bezpieczniejsze i bardzie przyjazne dla środowiska samochody ciężarowe, jak również miejskie autobusy i autokary międzymiastowe.
Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) zatwierdziła porozumienie polityczne, osiągniete przez Radę Ministrów Transportu, Komunikacji i Energetyki dotyczące masy i wymiarów pojazdów użytkowych. Decyzja ta otwiera drogę do wykorzystywania na europejskich drogach bardziej bezpiecznych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich i międzymiastowych, jak również ciężarówek. Zachęca ona również do korzystania z alternatywnych źródeł paliwa w samochodach i daje uprawnienia do odnowienia wyglądu kabiny ciężarówki.
Michael Nielsen, stały przedstawiciel IRU w UE, powiedział: „Tekst porozumienia Rady stanowi podstawę do konstruktywnych negocjacji z Parlamentem Europejskim. Mam nadzieję, że rozpoczną się one w najbliższym czasie i wierzę, że ośmioletni okres przejściowy do kabin z odnowionym wyglądem będzie jeszcze krótszy”.
W porozumieniu politycznym zatwierdzone jest wykorzystywanie aerodynamicznych klap z tyłu pojazdu, które pozwolą nie tylko polepszyć efektowność zużycia paliwa, ale także zmniejszą emisję dwutlenku węgla i innych substancji toksycznych. Porozumienie pozwala na zwiększenie masy autobusu międzymiastowego o 1,5 tony, co z kolei daje możliwość wykorzystania już istniejących środków w celu poprawy stanu środowiska i alternatywnych systemów paliwowych bez uszczerbku dla możliwości silnikowych. Jednocześnie to porozumienie pozwoli zwiększyć o jedną tonę masę tych samochodów ciężarowych, w których już są wykorzystywane alternatywne systemy paliwowe.
M. Nielsen dodaje: „Ważne jest to, że dla sektoru transportu drogowego zjawia się możliwość lepszego dostosowania się do wymogów ochrony środowiska i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Część środków powinna być też skierowana na zastosowanie nowszych i bardziej przyjaznych dla środowiska pojazdów. Mam nadzieję, że producenci pojazdów podejmą się tego wyzwania i w najbliższym czasie udostępnią ulepszone pojazdy, których potrzebuje Europa”.
Porozumienie, jakie opracowała Rada Unii Europejskiej, nie zmienia w istotny sposób pozycji Europejskiego Systemu Modułowego (ang.-European Modular System (EMS)) lub innymi słowy eko-kombinowanego transportu, który, opierając się na tym, jak go w sensie prawnym interpretuje Komisja Europejska, pozwala kontynuować testowanie i wykorzystywanie eko-komninowanych pojazdów w państwach członkowskich UE, które chcą używać je na swych drogach lub przy przekroczeniu przejścia granicznego dwóch współpracujących ze sobą państw członkowskich Unii.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.