Rak betonu niszczy niemieckie drogi
Niemieckie drogi przez lata stanowiły niedościgniony wzór trwałości i jakości wykonania. Jak się jednak okazuje, aż 300 km autostrad w środkowych Niemczech nadaje się tylko i wyłącznie do wymiany. Winny jest rak betonu. Drogi wymagają naprawy już po 10 latach od budowy.
Rak betonu to innymi słowy reakcje chemiczne występujące pomiędzy surowcami wykorzystywanymi do produkcji betonu a kwasem krzemowym z kruszywa. Prowadzą one do powstania żelu, który pod wpływem rosnącego ciśnienia rozbija beton od środka. Materiał staje się tak kruchy, że można go łamać bez większego wysiłku. Nie mówiąc już o szkodach, jakie powodują przejeżdżające po takiej nawierzchni samochody… Postępowaniu szkód sprzyja również posypywanie dróg solą oraz ciągłe narażenie na wilgoć.
Okazuje się, że aktualny stan niemieckich dróg i trawiący materiał rak betonu ma swoją przyczynę w oszczędnościach, jakie poczyniono podczas budowy. Niestety, prawdopodobnie koszty napraw znacznie przerosną zaoszczędzone kwoty. W naprawie są autostrady A14 i A9, uszkodzone są drogi w Turyngii i jeden z odcinków w Saksonii.
Na podstawie: Onet.pl
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.