Raport NIK o przewozie towarów niebezpiecznych “przedstawia w fałszywym świetle istotny segment polskiego rynku transportu drogowego”. TLP z ostrym komentarzem
Raport Najwyższej Izby Kontroli nie pozostawił suchej nitki na organizacji procesu przewozu drogowego towarów niebezpiecznych. NIK ujawniła szereg rażących nieprawidłowości. Zdaniem organizacji pracodawców „Transport i Logistyka Polska” analiza ta jest zbyt rygorystyczna i zbyt krytyczna. “Przedstawia on w fałszywym świetle istotny segment polskiego rynku transportu drogowego, który jest oceniany jako jeden z najlepiej zorganizowanych w całej Europie” – czytamy w komentarzu do raportu. Według TLP liczba zabitych w wypadkach z udziałem towarów niebezpiecznych jest w raporcie NIK zawyżona o 864% w stosunku do danych Komendy Głównej Policji!
Poniżej komunikat TLP:
Zdaniem NIK w latach 2012-2017 w wyniku zdarzeń drogowych z udziałem towarów niebezpiecznych zginęło w Polsce aż 188 osób, a sytuacja staje się coraz bardziej poważna, ponieważ liczba tych zdarzeń oraz związanych z nimi interwencji ratowniczych stale rośnie, kontrole drogowe wykazują coraz więcej naruszeń i jednocześnie brakuje odpowiednich parkingów do usuwania pojazdów zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Dodatkowo według NIK podejmowane dotychczas działania organów państwa i samorządu terytorialnego nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, nie istnieje krajowy system monitorowania przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, a pojazdy przewożące towary niebezpieczne dużego ryzyka, np. benzynę, gazy palne i silne trucizny, swobodnie wjeżdżając do miast, stwarzają poważne zagrożenie dla ludzi, środowiska i całej infrastruktury miejskiej.
Raport NIK dostępny jest tu: https://www.nik.gov.pl/plik/id,17906,vp,20491.pdf
Według TLP raport należy traktować z daleko idącą ostrożnością, a jego ustalenia wymagają pilnego wyjaśnienia, w szczególności w odniesieniu do rozbieżności prezentowanych danych i związanych z nimi wniosków, krytycznej oceny działań Ministra Infrastruktury, wojewodów i marszałków województw, wprowadzenia systemu śledzenia online pojazdów przewożących towary niebezpieczne po terytorium Polski i wprowadzania nowych zakazów wjazdu dla tych pojazdów.
Dla przykładu można wskazać, że liczba zabitych w wypadkach z udziałem towarów niebezpiecznych jest w raporcie NIK zawyżona o 864% w stosunku do danych Komendy Głównej Policji!
Tym samym jest wysoce prawdopodobne, że zawarte w raporcie wnioski i postulowane kierunki dalszych działań, mogą nie tylko nie zrealizować postulowanej przez NIK eliminacji zagrożeń związanych z omawianym przewozem, ale na dodatek wygenerują dość znaczne i zbędne koszty dla budżetu państwa, jak i przede wszystkim dla gospodarki narodowej. Trudno bowiem w oparciu o fałszywe założenia dojść do właściwych i rzetelnych wniosków.
Pełne stanowisko TLP w sprawie Raportu NIK: Stanowisko TLP z dnia 12.10.2018
Źródło: Małgorzata Wieleba-Walicka, TLP
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.