Recykling samochodów? Komisja Europejska pozywa Polskę
Komisja Europejska zgłosiła zastrzeżenia odnośnie wdrożenia w Polsce systemu składowania i recyklingu starych pojazdów oraz części samochodowych. Finał sprawa będzie miała w Trybunale Sprawiedliwości UE.
Prawo unijne od lat promuje ponowne użycie oraz recykling – tyczy się to również części samochodowych. Już według unijnej dyrektywy z 2000 r. demontaż i recykling samochodów ma przebiegać w sposób przyjazny dla środowiska, ustanowiono też nowe wymogi dla europejskich producentów samochodowych. Nieporozumienia pomiędzy Polską a Komisją Europejską w tej sprawie sięgają już 2009 r., kiedy to KE wskazała na niedociągnięcia po stronie polskiej. Polska dostosowała się do większości uwag, jednak w 2012 r. KE zaapelowała o usunięcie pozostałych uchybień. Według Komisji Europejskiej polskie prawo wciąż nie ustosunkowało się do części problemów, szczególnie do obowiązku składowania zużytych części oraz ich recyklingu.
Z drugiej strony postawa Unii Europejskiej wzbudziła sprzeciw przedstawicieli branży demontażu samochodów. Apelowali oni do premier Ewy Kopacz o odrzucenie ustawy o recyklingu samochodów. Prawdopodobnie przyniosło to zamierzony skutek – rząd nie zajął się w ostatnim tygodniu października regulacją resortu środowiska, mimo iż miał to w planach. Co miałaby wnieść ustawa i czego tak bardzo boi się środowisko ? M.in. likwidacji opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł – kilka lat temu zakwestionowała ją Komisja Europejska. Branża przekonuje o potrzebie ustanowienia opłaty depozytowej płaconej przez nabywcę oraz odzyskiwanej przez złomującej auto. Jej brak może wpłynąć na przeniesienie tego rodzaju usług do tzw. szarej strefy.
Nowe przepisy założą, że gospodarowaniem lub sprzedażą używanych i zużytych części zajmą się warsztaty samochodowe.
Na podstawie: IAR/PAP
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.