Rosja chce dodatkowych 70 tys. zezwoleń transportowych, Polska mówi NIE. Ile finalnie ustalono?
Polska uważa za nieuzasadnioną propozycję zwiększenia tegorocznej puli zezwoleń dla rosyjskich przewoźników o dodatkowe 70 tys., tym bardziej, że Polacy nie wykazują większej aktywności w przewozach na Rosję. Ustalony kontyngent zezwoleń jest znacznie mniejszy. W tym tygodniu, w dniach 19-20 września, w Moskwie odbyły się rozmowy w ramach polsko-rosyjskiej komisji mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych.
– Nie akceptujemy ograniczania dostępu do rynku przewozów międzynarodowych dla naszych przedsiębiorców – podkreślił wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit podczas rozmów.
Rozmowy w Moskwie to kolejne runda negocjacji dotyczących rosyjskiej propozycji zwiększenia tegorocznej puli zezwoleń na przewozy dwustronne i tranzytowe. Podstawę prawną do współpracy dwustronnej między Polską i Federacją Rosyjską stanowi umowa o międzynarodowych przewozach drogowych, podpisana w Warszawie 30 sierpnia 1996 roku. Umowa przewiduje wykonywanie przewozów drogowych przez przewoźników obu państw na podstawie zezwoleń. Ponadto, zgodnie z zapisami umowy, decyzję o strukturze i wielkości kontyngentu podejmuje Komisja Mieszana, złożona z przedstawicieli obu stron.
- Nie ma uzasadnienia dla rosyjskiej propozycji zwiększenia liczby zezwoleń aż o 70 tys. W Polsce nie obserwujemy zwiększenia liczby przejazdów naszych przewoźników do Rosji. Rozmowy o ewentualnym zwiększeniu tegorocznego kontyngentu muszą być powiązane z ustaleniami na przyszły rok – podkreślił po rozmowach wiceminister J. Szmit.
Dodał, że trwające negocjacje są trudne, bo Rosjanie nie rezygnują ze swoich postulatów ograniczając konkurencję na rosyjskim rynku transportowym.
– Trzeba budować koalicję państw, które chcą zmieniać takie warunki. Ważną rolę odgrywają polskie organizacje i polscy kierowcy, którzy mobilizują swoich zagranicznych partnerów i współpracowników. Musimy twardo pokazywać nasze rację, aby zwalczać lobbing. Trzeba pokazać, że takie działania ograniczają konkurencję gospodarki w całej Europie co ma bardzo zły wpływ, to jest wbrew interesowi rynku europejskiego – dodał J. Szmit.
Po dwóch dniach negocjacji ustalono, że dodatkowy kontyngent zezwoleń na bieżący rok wyniesie 20 tys. zezwoleń dwustronnych i tranzytowych dla Rosji oraz 9,5 tys. zezwoleń na przewozy do i z krajów trzeciego świata dla Polski.
***
Ostatnie posiedzenie Komisji Mieszanej odbyło się 9 listopada 2016 r. w Krakowie. W wyniku rozmów uzgodniono wymianę na 2017 rok w ilości po 190.000 zezwoleń dla każdej ze stron. W ramach tej puli, strona polska otrzymała:
142.000 – na przewozy dwustronne / tranzytowe;
48.000 – na przewozy do/z krajów trzecich.
Strona rosyjska otrzymała natomiast:
180.000 – na przewozy dwustronne / tranzytowe;
10.000 – na przewozy do/z krajów trzecich.
Decyzja o zwiększeniu o 8.000 kontyngentu zezwoleń na przewozy do/z krajów trzecich pozwoliła polskim przewoźnikom drogowym na realny wzrost możliwości wykonywania operacji transportowych na rynku rosyjskim. Jednocześnie jest to pierwszy od 2004 roku tak duży kontyngent zezwoleń na przewozy do/z krajów trzecich dla przewoźników polskich.
Na przełomie maja i czerwca 2017 r. strona rosyjska zwróciła się do strony polskiej o przekazanie na rok bieżący dodatkowych 70.000 zezwoleń na przewozy dwustronne i tranzytowe. Oznaczałoby to wzrost poziomu wymiany zezwoleń o jedną trzecią, podczas gdy strona polska nie odnotowuje takiego wzrostu zapotrzebowania na zezwolenia rosyjskie.
***
W przyszłym tygodniu zaś odbędzie się posiedzenie grupy ds. trudnych. Zajmie się ona omówieniem kontrowersyjnych przypadków kar nałożonych przez służby kontrolne.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.