Rosyjski Płaton – największy i najbardziej kompleksowy system płatności dróg w Europie i Azji. Już niedługo
Niecały tydzień (!) pozostał do uruchomienia najbardziej imponującego systemu opłaty dróg w Rosji – Płaton. Niewiele wiadomo o tym systemie: 50 775 km płatnych dróg, 481 punkt kontroli, 138 centrów obsługi, zaliczkowy system płatności. Dlatego o tym, jak będzie działał Płaton, opowiedział nam Daniiła Kreca, wiodący konsultant ds. pobierania płatności drogowych firmy E100.
– Panie Daniiłu, co to jest system Płaton?
– System Płaton jest teraz największym i najważniejszym wydarzeniem w branży transportu. To dokładniej rzecz biorąc opłaty drogowe na terytorium Federacji Rosyjskiej dla samochodów ciężarowych o masie całkowitej ponad 12 ton. Start systemu Płaton jest zaplanowany na 15 listopada 2015 roku. Wiem, że projekt ten jest obecnie dokładnie sprawdzany, wszystko idzie zgodnie z zaplanowanymi terminami, nie ma mowy o poślizgu. Dlatego E100 już teraz aktywnie informuje swoich klientów odnośnie wprowadzenia e-myta w Rosji.
Każdy projekt dotyczący opłat drogowych zawiera w sobie ogromną ilość szczegółów i niuansów, zaczynając od rejestracji w systemie do jego codziennego użytkowania. System Płaton nie jest wyjątkiem.
Ważne jest, aby pamiętać, że nieznajomość tego czy innego aspektu odnośnie płatności drogowych przez kierowcę lub szefa firmy może prowadzić nie tylko do mandatu, ale i do zatrzymania transportu. A to są ogromne koszty i kary dla firmy. Dlatego już teraz jest bardzo ważne, by przed startem projektu odpowiednio przygotować i poinformować przewoźników. Przecież to największy i najbardziej kompleksowy system płatności dróg od wielu lat.
– Jeśli porównać Płaton z już działającymi systemami płatności, w czym, opierając się na Pana doświadczeniu, tkwią różnice?
– Dobre pytanie. Jak już Państwo zauważyli, nasza firma ma ogromne doświadczenie w pracy z opłatami drogowymi. Na przykład, w 2013 roku grupa firm E100 została najpopularniejszym providerem usług płatności opłat drogowych na Białorusi w systemeie BelToll wśród międzynarodowych kart paliwowych. W dwa tygodnie od startu zarejestrowaliśmy około 20 000 urządzeń pokładowych. Prawie pięćdziesięciu pracowników firmy na długo przed startem doradzali klientom firmy, pomagali poprawnie wypełnić wszystkie dokumenty i odpowiadali na wszystkie pytania przewoźników. W 2013 roku TollCollect wybrała E100 jako swego partnera marketingowego w sprawie informowania polskich przewoźników o specyfice pobierania opłat drogowych w Niemczech.
To tylko dwa fakty potwierdzające, że nigdy nie można zostawiać przewoźnika w niepewności i naszym obowiązkiem jest przekazywanie wszelkich niezbędnych informacji, które pomogą mu w przyszłości uniknąć kosmicznych mandatów i zatrzymania transportu na dłuższy okres.
Natomiast jeśli bezpośrednio porównywać system Płaton z systemami płatności w innych państwach, to można powiedzieć, że jest on stosunkowo łatwy i wygodny. System działa na bazie komunikacji GSM (jak niemiecki i słowacki) z dodatkową możliwością opłaty kartą drogową lub poprzez urządzenie pokładowe. Różni się od BelToll na Białorusi. Tam w samochodzie obowiązkowo powinno być urządzenie pokładowe, nie ma innych „narzędzi“ do uiszczania opłat, działa mikrofalowa technologia, która pozwala za pomocą punktów kontroli i urządzeń pokładowych rejestrować płatności w systemie.
Te same bramki stacjonarnej kontroli w Płatonie nie są ustawione do zapłaty, a do skanowania numerów ciężarówek i służą raczej do kontroli, a nie potwierdzenia faktu zapłaty. Różnica jest również w płatnościach. Na osobistym koncie użytkownika systemu Płaton zawsze muszą znajdować się środki, ponieważ system działa tylko na zaliczkowym systemie płatności.
Ponadto, rząd Rosji już ustalił stawkę za kilometr przebytej drogi na płatnych drogach – wyniesie ona 3,06 rubli. W krajach europejskich wszystko jest bardziej skomplikowane: istnieje wiele czynników, takich jak klasa emisji Euro, liczba osi, pora dnia i inne aspekty.
Podsumowując, mogę powiedzieć, że na tym etapie trudno jest mówić o jakichś zaletach czy wadach systemu, ponieważ każdy kraj ma swoją specyfikę. Jak pokazuje praktyka, wszystko wyjdzie na jaw po starcie i pierwszym roku eksploatacji systemu.
– Jak będą realizowane płatności w systemie Płaton?
– Jak już mówiłem, to będzie zaliczkowy system płatności. Bardziej dokładnie mogę powiedzieć, że w systemie Platon zapłacić za drogi można na kilka sposobów. Pierwszy – wypełnienie przez kierowcę jednorazowej mapy trasy w punkcie obsługi. Druga opcja – korzystanie z urządzeń pokładowych.
Nie mniej ważne pytanie: co grozi w Rosji za brak opłat drogowych?
– Kara za brak opłat w systemie Płaton jest dość imponująca. Od 450 000 (około 6 000 €) do 1 000 000 (około 14 000 €). W tej systuacji najbardziej nieprzyjemne jest zatrzymanie pojazdu. Wówczas klient powinien zapłacić karę dla zleceniodawcy i pokryć inne koszty, na dodatek ciężarówka nie pracuje i nie przynosi dochodu. Każdy przewoźnik może potwierdzić, jakie to jest trudne i kosztowne.
– I ostatnie, być mnoże nieco prowokacyjne pytanie: dlaczego E100 zapewnia doradztwo dla międzynarodowych przewoźników drogowych?
– Mając w bazie kilka tysięcy międzynarodowych przewoźników drogowych, E100 uważa za swój obowiązek pomaganie im w tym trudnym projekcie. Jedną z zalet karty E100 jest jej wielofunkcyjność. Działając na zasadzie „jedna karta – morze możliwości“ firma już od wielu lat świadczy przewoźnikom nie tylko możliwość zatankowania, ale i zapłacenia za drogi, skorzystania z serwisu, promu, zwrócenia podatku VAT i wiele innych. Dążymy do tego, aby z E100 można było płacić za wszystkie drogi w Europie i Azji, a u przewoźników kształtowała się świadomość, że E100 – to nie tylko karta paliwowa. W tym projekcie też chcemy być pierwsi.
– Dziękujemy za rozmowę.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.