Rozmowy o połączeniach transportowych między Polską a Litwą
Realizacja inwestycji na szlaku drogowym i kolejowym w ramach europejskiego korytarza sieci bazowej TEN-T “Morze Północne – Bałtyk”, a także kwestie socjalne w transporcie drogowym to główne tematy posiedzenia Podkomisji ds. transportu w ramach Polsko-Litewskiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Gospodarczej. W spotkaniu, które odbyło się 7 maja 2015 r. w Wilnie, uczestniczyli wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka oraz wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Arijandas Šliupas.
– Polska i Litwa aktywnie uczestniczą w procesie tworzenia nowej jakości dla transeuropejskiej sieci transportowej – powiedział podsekretarz stanu w MIiR Sławomir Żałobka. Jak dodał, konieczne jest konsekwentne wdrażanie zaplanowanych projektów infrastrukturalnych w ramach korytarza sieci bazowej TEN-T “Morze Północne – Bałtyk”, które stanowią priorytet Unii Europejskiej. Podkreślił również, że Polsce zależy na współpracy ze stroną litewską przy opracowywaniu i popieraniu wniosków o dofinansowanie inwestycji w ramach instrumentu “Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).
– Naszym celem jest, aby rozwój spójnej sieci transportowej był zrównoważony pod względem poszczególnych rodzajów transportu i odpowiadał obecnym oraz przyszłym potrzebom wynikającym z prognoz ruchu. Jednocześnie znacząca rola w tym rozwoju przypada infrastrukturze terminali logistycznych. Chcemy, aby ich dogodna lokalizacja kształtowała kompleksową i konkurencyjną ofertę przewozową dla operatorów zarówno w transporcie kolejowym, jak i drogowym – podkreślił wiceminister.
Strona polska w bieżącej perspektywie finansowej UE przystąpi do realizacji modernizacji szlaku kolejowego oraz budowy drogowego komponentu korytarza „Morze Północne – Bałtyk” na odcinku łączącym z Litwą. Obecnie trwa modernizacja I etapu linii kolejowej E75; w przygotowaniu jest kolejny etap, pomiędzy Warszawą a Białymstokiem oraz między Białymstokiem a granicą państwa z Litwą. Jak podkreślił wiceminister Żałobka, ważne jest, aby inwestycje na odcinkach przygranicznych realizowane były równolegle, co pozwoli obu stronom na skuteczne pozyskanie na ten cel niezbędnych środków finansowych z instrumentu CEF i Funduszu Spójności.
Równolegle do kontynuowanej modernizacji szlaku kolejowego trwa budowa szlaku drogowego w ramach korytarza „Morze Północne – Bałtyk”. Na całym planowanym odcinku transgranicznym nastąpi budowa po nowym śladzie nowej drogi ekspresowej S61, która połączy Polskę i Litwę.
– Logistyka jest dziś główną siłą napędową usług transportowych. Decyduje o optymalizacji wykorzystania infrastruktury transportowej i kalkulacji zaplanowanych i zrealizowanych inwestycji w infrastrukturę transportową – podkreślił wiceminister Sławomir Żałobka. Podczas pobytu na Litwie polska delegacja wizytowała nowy terminal intermodalny w Kownie, gdzie zapoznała się z jego wyposażeniem i możliwościami przeładunkowymi. Wiceminister Żałobka zaznaczył, że obiekt ten z pewnością będzie miał wpływ na kształtowanie potoków ruchu na polskim odcinku szlaku kolejowego korytarza „Morze Północne – Bałtyk”.
W latach 2014-2020 Polska będzie realizowała projekty finansowane z Funduszu Spójności i instrumentu CEF, których celem jest rozbudowa i modernizacja bazy logistycznej. W ramach Programu Infrastruktura i Środowisko Polska zrealizuje przedsięwzięcia dotyczące modernizacji i rozbudowy terminali intermodalnych – dotyczy to 21 obiektów położonych na sieci TEN-T.
Wiceministrowie dyskutowali również na temat kwestii socjalnych w transporcie drogowym. Obie strony prezentują w tym zakresie zbieżne stanowisko, zgodnie z którym działania protekcjonistyczne na europejskim rynku przewozów międzynarodowych, podejmowane w ostatnim okresie przez niektóre państwa członkowskie, utrudniają osiągnięcie celów polityki transportowej UE. Ograniczanie wolnego rynku transportu drogowego, przy jednoczesnym wprowadzaniu takiej liberalizacji w pozostałych branżach transportu lądowego, jest nieuzasadnione i szkodliwe dla zachowania integralności rynku wewnętrznego UE, co będzie skutkowało spadkiem konkurencyjności gospodarki UE wobec państw trzecich.
Wiceministrowie Sławomir Żałobka oraz Arijandas Šliupas spotkali się również z koordynatorem Europejskiego Korytarza Sieci Bazowej TEN-T „Morze Północne – Bałtyk” Catherine Trautmann. Podczas spotkania rozmawiano o planach dotyczących realizacji korytarza “Morze Północne – Bałtyk”.
Źródło: www.mir.gov.pl
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.