Rząd zaostrzy przepisy dla firm transportowych – wyższe kary, dłuższe okresy przedawnień
Trwają prace nad nowelizacją ustawy o transporcie drogowym. Oprócz wprowadzenia udogodnień dla przedsiębiorców, m.in. poprzez ograniczenie dostępności nieuczciwej konkurencji, zawiera wiele zapisów, które są – szczerze mówiąc – dość niekorzystne dla branży.
Podstawową zmianą, która już zasłużyła na krytykę, jest uchylenie art. 93 ust. 2. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca lub kierowca, który naruszył ustawę o transporcie drogowym najpierw będzie zobowiązany do zapłacenia kary, a dopiero po tym będzie mógł złożyć skargę do WSA. Skąd taki zapis w nowelizacji? Według GITD wprowadzone w 2012 r. przepisy dawały firmom furtkę do notorycznego przedłużania postępowania, w rezultacie czego nie płaciły kar. Jednak zdaniem prawników oraz przedstawicieli branży transportowej uchylenie art. 93 ust. 2 pozbawia przedsiębiorców narzędzia egzekwowania swoich praw oraz doprowadzić może do poważnych kłopotów finansowych przedsiębiorstw – co wydaje się być szczególnie krzywdzące w przypadku, gdy kara została nałożona niesłusznie.
Kolejna zmiana dotyczy okresu przedawnienia naruszenia. Jeśli od daty naruszenia minęło pięć lat, nie wszczyna się postępowania, a wszczęte – zostają umorzone. Obecnie okres ten wynosi dwa lata. Przedłużenie będzie wiązało się z wieloma problemami natury formalnej, jak zebranie wymaganej dokumentacji czy przesłuchanie świadków zdarzenia sprzed kilku lat.
Ponadto zwiększą się kary nakładane przez ITD – i to sporo. Jednym z przykładów jest grzywna 500 zł nałożona na zarządzającego transportem za dopuszczenie do wykonywania przewozu kierowcy z nieważnym prawem jazdy i kolejne 1000 zł, jeśli nie posiada on ważnej karty kierowcy.
„Światełkiem w tunelu” mogą być co najwyżej nowe przepisy utrudniające działalność nieuczciwym firmom. Zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ma służyć publiczny Krajowy Elektroniczny Rejestr Przedsiębiorców Transportu Drogowego. Baza danych pozwoli na szybką weryfikację kontrahenta, znajdziemy w nim m.in. firmy, którym odebrano prawo do zarządzania w transporcie.
Na podstawie: GazetaPrawna.pl
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.