Scania przedstawia: nowa kabina L. Wygodne i bezpieczne rozwiązanie
Kabina L, debiutująca w gamie pojazdów Scania nowej generacji, jest przeznaczona do miast i terenów o gęstej zabudowie. Świetnie sprawdza się na miejskich ulicach, niezależnie od tego czy pracuje w dystrybucji, przy zbieraniu odpadów, czy w budownictwie.
– Można powiedzieć, że kabina L to prawdziwa perełka w naszej ofercie dla miast. Posiada wszystkie cechy wymagane w dystrybucji oraz przy wykonywaniu zadań w środowisku silnie zurbanizowanym z intensywnym ruchem drogowym, którego liczni uczestnicy muszą dzielić się przestrzenią – komentuje Henrik Eng, dyrektor produktu w segmencie miejskim Scania Trucks.
Pomysłowe rozwiązania
– Popularność niskowejściowych kabin rośnie. Tradycyjnie były one wykorzystywane przede wszystkim w śmieciarkach. Tymczasem obecnie znajdują wiele nowych zastosowań. Kilka lat temu wiele osób byłoby zaskoczonych widokiem niskowejściowej kabiny w wywrotce, jednak w niektórych dużych miastach będzie to wkrótce codzienność. Ustępstwa na rzecz wielkości prześwitu i kąta natarcia tracą znaczenie wobec zalet tych rozwiązań, przydatnych w mieście, dzięki którym kierowcy znajdują się bliżej otaczających ich obiektów – mówi Henrik Eng.
Eng wyjaśnia, że wzrost zainteresowania kabinami niskowejściowymi, może wynikać z rosnącej popularności zrównoważonych rozwiązań transportowych, charakterystycznej dla głównych organów samorządowych i rządowych, działających w dużych aglomeracjach.
– Wytyczają one ramy prawne, do których musi dopasować się pojazd. Niskowejściowa wywrotka wyposażona w dodatkowe okno Scania City Safe Window w drzwiach pasażera, napędzana cichym silnikiem zasilanym biometanem jest znacznie milej widziana na ulicach Londynu, niż tradycyjne pojazdy. W istocie strefy ciszy, niskiej emisji oraz przepisy odnośnie bezpiecznej interakcji z innymi pojazdami eliminują z miasta tradycyjne wywrotki – dodaje Henrik Eng.
Kabina L z funkcją przyklęku
Kabiny L mają 2 m długości i są dostępne z trzema wariantami dachu: niskim, standardowym i wysokim. W pojeździe z przyklękiem (uruchamianym automatycznie po zaciągnięciu hamulca ręcznego), aby dostać się do kabiny z poziomu jezdni wystarczy jeden stopień. Podłoga znajduje się około 80 cm nad powierzchnią jezdni (do pewnego stopnia zależy to od rozmiaru ogumienia). Nisko umieszczony stopień wejściowy ma 79 cm szerokości. W pojazdach zamówionych bez funkcji przyklęku stosowane są dwa stopnie, a podłoga znajduje się na wysokości zaledwie 93 cm.
Stopnie znajdują się na jednakowej wysokości po obu stronach kabiny. Z łatwością można również przechodzić w poprzek kabiny, pokonując przejście przed tunelem silnika, np. aby bezpiecznie wysiąść od strony chodnika.
Pojazdy z kabiną L są napędzane udoskonalonym, 9-litrowym silnikiem Scania, który w wersji zasilanej olejem napędowym jest dostępny w trzech wariantach mocy. Ponadto w ciągu 2018 roku kabiny L będą mogły być wyposażone w silnik OC09 w dwóch wersjach mocy przystosowanych do zasilania gazem, zarówno CNG, jak i LNG. Wszystkie silniki mogą być łączone ze zautomatyzowanymi skrzyniami biegów Scania Opticruise lub automatycznymi Allison.
– Pojazd, który jest niższy od typowych samochodów ciężarowych, o delikatniejszych liniach jest szczególnie pożądany w mieście. Nie chodzi tylko o wygląd, ale także o miejsce kierowcy znajdujące się na tyle nisko, że może on nawiązać kontakt z innymi uczestnikami ruchu. Kierowca odnosi również korzyści, wynikające z wyższego poziomu ergonomii, szczególnie przy częstym wsiadaniu i wysiadaniu z kabiny – mówi Henrik Eng.
Kolejną zaletą kabin L jest fakt, że ze standardowym wyposażeniem w zwykłym trybie jazdy posiadają prześwit z przodu o wysokości około 24 cm. Zadowolone będą również firmy zabudowujące: nadwozie może zaczynać się zaledwie 42 cm za przednią osią.
Dodatkowe okno w drzwiach
Ważnym udoskonaleniem w obszarze bezpieczeństwa, dostępnym w ofercie Scania jest opcjonalne, dolne okno w drzwiach Scania City Safe Window. Może ono być montowane w drzwiach pasażera w kabinach P i L. Scania City Safe Window jest umieszczone nisko i ułatwia kierowcy dostrzeżenie niechronionych użytkowników drogi: rowerzystów i pieszych znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu.
– Dla kierowców, którzy często poruszają się po terenie zabudowanym, dodatkowe okno w drzwiach pozwala na zachowanie wyższych warunków bezpieczeństwa, co znacząco redukuje poziom stresu podczas pracy. Kamery i czujniki nie zastąpią bezpośredniego kontaktu wzrokowego z innymi uczestnikami ruchu. Wszystko, co wpływa na zwiększenie pola widzenia kierowcy ma olbrzymią wagę dla bezpieczeństwa jazdy w gęstym ruchu miejskim – komentuje Henrik Eng.
Okno Scania City Safe Window może znaleźć się na wyposażeniu kabin P i L, które najczęściej są używane w pracach miejskich, takich jak dystrybucja, zbiórka odpadów czy prace porządkowe. Jego montaż wiąże się z pewnym ograniczeniem możliwości opuszczania szyby w drzwiach. Nie jest to jednak duża niedogodność, ponieważ kierowca najczęściej używa okna po swojej stronie, gdy chce np. przekazać dokumenty, przepustkę, itp.
– Biorąc pod uwagę zasady zrównoważonego rozwoju, nie istnieje nic ważniejszego ponad minimalizację wpływu pojazdu na otoczenie. Okno Scania City Safe Window jest doskonałym przykładem, jak konkretne rozwiązania zmieniają warunki pracy tu i teraz – mówi Henrik Eng.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.