Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Scania testuje w ruchu miejskim szybkie ładowanie bezprzewodowe

16382-006

Pierwsza linia autobusowa z bezprzewodowym (indukcyjnym) ładowaniem na przystanku jest testowana w Szwecji. Nowy autobus Scania z elektrycznym napędem hybrydowym będzie obsługiwał komunikację w Södertälje w ramach rozwoju nowych, bardziej zrównoważonych środowiskowo rozwiązań dla miejskiego transportu publicznego.

Tego typu technologia jest testowana w Skandynawii po raz pierwszy. Uruchomienie autobusu i przystanku ze stacją ładowania to elementy projektu badawczego, w ramach którego inżynierowie Scania pracują nad cichym i bardziej przyjaznym dla otoczenia transportem publicznym. Partnerami przedsięwzięcia są Storstockholms Lokaltrafik (SL) – stołeczny organizator transportu publicznego, koncern energetyczny Vattenfall, samorząd Södertälje oraz Królewski Instytut Technologiczny (KTH). Projekt jest w części finansowany przez Szwedzką Agencję Energii (SEA).

Jak to działa?

Ten sposób uzupełnienia energii w trudnych warunkach klimatycznych nie był do tej pory poddawany testom. Dedykowana infrastruktura powinna im sprostać, jeśli  ma być stosowana w północnych rejonach globu. Aby doładować bezprzewodowo akumulatory, autobus musi zatrzymać się w oznaczonym miejscu nad ładowarką umieszczoną w jezdni. Ładowanie rozpoczyna się automatycznie. Urządzenie
do ładowania indukcyjnego jest wkomponowane w istniejącą infrastrukturę i praktycznie niewidoczne. Wystarczy 7 minut, aby autobus pozyskał energię niezbędną do pokonania całej, 10-kilometrowej linii przewidzianej dla niego w Södertälje.

– Elektryczny autobus hybrydowy uczestniczący w projekcie jest naszym wkładem w działania zmierzające do uczynienia transportu bardziej przyjaznym dla otoczenia. Ładowanie indukcyjne jest ciche i niewidoczne. Wyniki testów praktycznych w Södertälje mają duże znaczenie, zwłaszcza w kontekście wyzwań stojących przed społeczeństwem i producentami samochodów. Konieczne jest wyeliminowanie emisji spalin oraz redukcja hałasu we wrażliwym środowisku miejskim – komentuje Hedvig Paradis, która jako menedżer projektu jest odpowiedzialna za udział Scania w badaniach.

Wkład Scania w bardziej zrównoważony transport
Autobus, który Scania testuje na linii w Södertälje jest hybrydą, a zatem wykorzystuje energię hamowania do ładowania akumulatorów. Może być również ładowany przy użyciu własnego silnika o wewnętrznym spalaniu, napędzanego paliwami odnawialnymi.

Elektryfikacja sektora transportowego wymaga zróżnicowanych rozwiązań – także  w kwestii tego kiedy i gdzie pojazdy będą ładowane. Uzupełnianie energii może odbywać się podczas postoju w bazie, na przystanku lub w czasie jazdy. W tym drugim przypadku można stosować doładowywanie przy pomocy pantografu, ładowanie bezprzewodowe albo kombinację obydwu.

Wybór metody zależy od zadań, jakie wykonuje transport. Ponadto, na częstotliwość ładowania pojazdu podczas pracy wpływają rozmiar i masa akumulatorów.

– To jeden z kilku projektów, które prowadzi Scania w celu opracowania bardziej zrównoważonych środowiskowo rozwiązań dedykowanych do transportu miejskiego. Pragniemy zidentyfikować potrzeby miast i rozwijać przyjazne dla środowiska systemy transportowe, które są przy tym sprawne, bezpieczne i korzystne z perspektywy kosztowej, bazując na lokalnie dostępnych paliwach alternatywnych oraz elektryfikacji – wyjaśnia Anders Grundströmer, dyrektor powołanej niedawno wyspecjalizowanej jednostki organizacyjnej Scania Sustainable City Solutions.
Koszt projektu bezprzewodowego ładownia przystankowego to około 38 milionów SEK, z czego Scania zapewnia 22 mln SEK. Szwedzka Agencja Energii przeznaczyła na badania grant w wysokości blisko 10 mln SEK. Fundusz ten został rozdzielony pomiędzy Królewski Instytut Technologiczny, Storstockholms Lokaltrafik oraz firmę Scania.

Bezprzewodowe_ladowanie_Scania_2

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0