Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Spotkania kierowców z psychologiem? W tej firmie to możliwe!

psycho

Firm transportowych, w których kierowcy mogą liczyć na wsparcie psychologiczne, aby skutecznie radzić sobie ze stresem, nie ma zbyt wiele. Na Podlasiu – bodajże jedna. Przedsiębiorstwo to ma świadomość, że kierowca stanowi istotny, a nawet jeden z najistotniejszych czynników w branży przewozowej. Organizuje zatem spotkania z psychologami, usprawnia komunikację pomiędzy działami oraz otwiera infolinię, w której kierowca może zapytać o najbliższy hotel lub upewnić się co do przepisów.

Stres to jedno z największych, jednak często bagatelizowanych zagrożeń w pracy kierowcy. Poczucie odpowiedzialności, wielodniowe wyjazdy, konieczność samodzielnego radzenia sobie z problemami, do tego presja czasu, obawy związane z wysokimi kosztami mandatów czy też sprawy całkiem prozaiczne i codzienne są powodem ciągłej irytacji, prowadząc do znużenia, zmęczenia, a w dalszej perspektywie – do obniżenia zdolności koncentracji na drodze. Stres w pracy kierowcy jest jedną z najczęstszych przyczyn wypalenia zawodowego, wpływając jednocześnie na jakość i komfort życia pracownika. Na szczęście, możemy sobie z nim dość skutecznie radzić, kluczowe jest tu jednak wsparcie ze strony firmy. Na takie mogą liczyć kierowcy w ADAMPOL SA.

Sesja z psychologiem

Od wielu lat Spółka ADAMPOL organizuje swoim pracownikom warsztaty i spotkania z psychologiem. Takie szkolenia mają pomóc kierowcom nie tylko w ich codziennej pracy, ale także usprawnić komunikację z pracownikami innych działów. „Zajmujemy się problemami kierowców dwutorowo. Już od wielu lat organizujemy spotkania z psychologiem oraz z mediatorem, w których uczestniczą zarówno kierowcy, jak i pracownicy działów wspomagających kierowców – dyspozytorzy, pracownicy kontroli jakości, departamentu kadr, działu napraw taboru, jak również osoby bezpośrednio związane z organizacją szkoleń. Na komfort kierowcy składa się w końcu praca całej firmy” – stwierdza Szymon Wądołowski, Zastępca Dyrektora ds. Taboru Własnego. Postawiono zatem na bezpośrednie wsparcie kierowców w wykonywanej przez nich pracy, udzielenie im wsparcia na poziomie emocjonalnym, dzięki czemu mogą czuć się integralną częścią firmy, oraz jednocześnie na zbieranie informacji dotyczących sposobu i organizacji pracy, jak i współpracy z innymi działami organizacji.

Stres – nieodłączny w pracy kierowcy

Tematem przewodnim warsztatów jest stres w pracy kierowcy. Spotkania mają wyposażyć pracowników w narzędzia radzenia sobie w sytuacjach stresowych. „Stres na poziomie emocjonalnym jest tym samym, co ból na poziomie fizycznym – mówi Marek Masalski, psycholog z Grupy Konsultacyjnej, prowadzący szkolenia z kierowcami firmy Adampol SA. Najważniejsze jest budowanie świadomości tego, czym jest stres, skąd się bierze i jak można w związku z nim postępować. Kierowca musi uświadomić sobie, że źródłem stresu są nie tylko takie sytuacje, jak kontrola drogowa, ale nawet już to, że się nie wyspał, że nie zjadł odpowiedniego posiłku, że ma dane potrzeby fizjologiczne, z którymi – zamiast je zaspokoić – stara sobie radzić, nie przerywając jazdy. Gdy wiemy, co jest źródłem stresu, mamy o wiele wyższą sprawność w radzeniu sobie z nim” – tłumaczy psycholog.
Podczas spotkań kierowcy opanowują bardzo proste, wydawałoby się banalne, techniki, dzięki którym jednak mogą znacznie skuteczniej radzić sobie ze stresem w trasie. Jest to chociażby relaksacja poprzez napinanie i rozluźnianie mięśni nóg, karku czy ramion, a ponadto strategie mentalne polegające na wyobrażaniu sobie, przepowiadaniu oraz racjonalizacji. „Na początku towarzyszą temu lekkie uśmiechy czy żarty wynikające raczej z zakłopotania. Na koniec kierowcy stwierdzają jednak, że tę wiedzę powinni byli nabyć dużo, dużo wcześniej” – podkreśla Marek Masalski.

Nie tylko szkolenia psychologiczne

Na cyklach szkoleń, warsztatów i spotkań firma ADAMPOL SA nie zamierza jednak poprzestać. Jak przyznaje Mieczysław Żakiewicz, Kierownik Działu Kontroli Jakości, kluczowe jest poczucie wsparcia ze strony firmy. Kierowca w trasie nie może być zdany sam na siebie, a w razie potrzeby powinien mieć możliwość zwrócenia się o pomoc. „W związku z tym otworzyliśmy Centrum informacji dla kierowcy, do którego kierowca może zadzwonić o każdej porze dnia i nocy, zapytać o sprawy merytoryczne, dotyczące załadunku, rozładunku lub trasy. Dzięki temu zyskuje on poczucie, że niezależnie od sytuacji czy momentu może liczyć na pomoc. Kierowca może zapytać nawet o to, gdzie zrobić zakupy czy skorzystać z prysznica. Chcieliśmy też przyspieszyć procedury w przypadku naprawy ciężarówki w trasie, dzięki czemu pracownik nie traci czasu na szukanie serwisu” – opowiada.

W ramach pomocy w radzeniu sobie stresem stworzono ponadto praktyczny słowniczek w języku angielskim, niemieckim i rosyjskim, który okazuje się być pomocny w kontaktach np. z dyspozytorem placu czy w odczytaniu uszkodzeń, które zostały wpisane w protokół lub CMR. Potrzebę przygotowania takich tłumaczeń zgłosili sami kierowcy.

Nowość? Chyba tylko w transporcie

Okazuje się, że szkolenia dla pracowników z dziedziny radzenia sobie ze stresem czy technik relaksacyjnych to nic nowego. Z powodzeniem i od wielu lat wdrażają je chociażby firmy handlowe czy z sektora finansowego, jednak dopiero od niedawna zaczynają się pojawiać również w branży transportowej. Lista korzyści jest długa – na redukcji stresu zyskuje zarówno kierowca, jak i organizacja. „Wiemy, że im lepiej funkcjonuje pracownik, tym efektywniej wykonuje swoje obowiązki. Poza tym z większej świadomości i wiedzy z zakresu radzenia sobie ze stresem wynika mniejsza rotacja pracowników. To osoby, które nie radzą sobie z wielodniowymi wyjazdami czy oderwaniem od rodziny, najczęściej rezygnują z pracy, co z kolei wpływa na koszty ponoszone przez firmę. Nieumiejętne funkcjonowanie w warunkach stresowych, jak wyjazd za granicę, zwiększa zaś ryzyko popełnienia błędu – a to oznacza wydatki, poczynając od straconego czasu i paliwa, aż po mandaty i wypadki. Pamiętajmy poza tym, że kierowca jest ambasadorem firmy, jej pierwszym PR-owcem widocznym na zewnątrz, a stres może utrudniać mu realizowanie tej funkcji” – podsumowuje psycholog.

Mimo konieczności automatyzacji procesów zachodzących w firmach, również transportowych, nie możemy zapomnieć o jednym, bardzo istotnym elemencie. Jest nim pracownik, kierowca. Miejmy więc nadzieję, że ADAMPOL SA ustanowi tym samym nowy, pozytywny wzorzec.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0