Strajk przewoźników już w piątek! Polski i europejski transport stanie na jeden dzień
Polscy transportowcy nie zgadzają się na wprowadzenie Pakietu Mobilności. Ich zdaniem powstrzymać polityków może tylko ostry sprzeciw. Już w piątek 28 czerwca odbędzie się strajk właścicieli firm transportowych, spedytorów i kierowców ciężarówek. Strajk przewoźników: czego możemy się spodziewać?
Strajk początkowo zaplanowano jako inicjatywę ogólnopolską, jednak swoje poparcie wyraziły inne kraje europejskie, które nie zgadzają się na działania protekcjonistyczne. Dotyczy to głównie branży Europy Środkowo-Wschodniej.
– Strajk nie będzie skierowany przeciwko komukolwiek, nie ma także na celu utrudnianie funkcjonowania innym i dlatego nie będzie polegał na blokowaniu dróg czy innych tego typu działaniach – informują organizatorzy.
Celem akcji jest uświadomienie – politykom, społeczeństwu – jak ogromne znaczenie dla gospodarki ma transport oraz czym grozi zachwianie zasad jego funkcjonowania. – Dlatego będzie polegał jedynie na powstrzymaniu się w tym dniu od jakichkolwiek operacji związanych z wykonywaniem przewozów. W tym dniu absolutnie wszystkie firmy transportowe nie będą podejmowały ładunków i ich rozładowywały, nie będą przyjmowały zleceń na przewozy, informowały o położeniu pojazdów, kontaktowały się z klientami, a także tankowały pojazdów – mówią organizatorzy.
Czemu ma służyć taka forma protestu? Przewoźnicy, spedytorzy i kierowcy poprzez zatrzymanie europejskiego transportu na jeden dzień chcą skłonić decydentów do przemyśleń, czym, jakimi konsekwencjami grozi upadek branży w przypadku wprowadzenia nieprzychylnych, bezzasadnych i często wręcz absurdalnych przepisów.
Dlaczego strajk przewoźników, kierowców i spedytorów nie zakłada blokowania dróg i tworzenia korków? Zdaniem organizatorów branży nie stać na blokady. Ponadto nie chcą, aby protest był negatywnie odbierany przez innych. Z drugiej strony oczywiście dążą do tego, aby ich działania nie przeszły niezauważone.
Według zapowiedzi organizatorów udział w strajku zadeklarowało ponad 7 tys. spedytorów i 90 proc. z 11 tys. ankietowanych kierowców.
Strajk przewoźników – postulaty
1. Zniesienie jakichkolwiek administracyjnych limitów ilości operacji transportowych wewnątrz EU. Niech steruje tym po prostu wolny rynek zgodnie z ideą powstania EU. Nie oznacza to jednak dowolności w systemie pracy kierowcy, który musi uwzględniać prawo kierowcy do odpoczynku oraz powrotu do domu co określony czas np co 4 czy 6 tygodni.
2. Zniesienie obowiązku tworzenia dokumentacji pracowniczej w języku kraju, w którym wykonywany jest transport i wydanie zakazu nakładania obowiązku tworzenia takiej dokumentacji, powoływania przedstawicieli itd.
3. Objęcie transportu międzynarodowego i kabotaży jednolitym podatkiem VAT odprowadzanym do kraju, w którym zakończono transport lub na rachunek EU.
4. Ujednolicenie w całej EU w jednym akcie prawnym wszelkich zasad przeprowadzania operacji transportowych i zakaz stawiania dodatkowych wymogów w jakiejkolwiek formie przez poszczególne państwa członkowskie.
5. Powstanie jednolitego ogólnoeuropejskiego funduszu emerytalnego dla kierowców międzynarodowych i objęcie ich jednolitymi w całej EU zasadami wynagradzania.
6. Uproszczenie systemu rozliczenia czasu pracy kierowców.
7. Wprowadzenie zakazu terminów płatności za transport dłuższych niż 30 dni.
8. Obowiązkowa implementacja przez wszystkie kraje EU przepisów o elektronicznym liście przewozowym.
9. Uaktualnienie Konwencji CMR poprzez dostosowanie jej do technologii XXI wieku oraz zobowiązanie wszystkich krajów EU do ujednolicenia przepisów prawa przewozowego.
10. Wprowadzenie jednolitej w całej EU stawki minimalnej za pracę na stanowisku kierowcy.
11. Wycofanie się z projektu prowadzenia tachografów dla pojazdów do 3.500kg DMC i zakaz wprowadzenia takiego wymogu przez Państwa członkowskie.
12. Wprowadzenie obowiązku ubezpieczenia spedycji od bankructwa
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.