System informujący o pieszym w martwym polu to tylko jedna z wielu zmian dot. ciężarówek
Rowerzysta albo pieszy w martwym polu ciężarówki? Wtedy często o krok od tragedii. Od 2022 r. pojazdy ciężarowe oraz autobusy mają być wyposażane w systemy służące wykrywaniu pieszych oraz rowerzystów w martwym polu. Nowoczesne technologie mają zniwelować ograniczenia wynikające z budowy pojazdów oraz wyeliminować tzw. błąd ludzki. To jedna z wielu poważnych, planowanych zmian.
Początkowo wprowadzono układ ABS, następnie system ESP i czujniki ciśnienia TPMS; teraz czekamy na kolejne, wspomniane rozwiązania. Jak szacuje Komisja Europejska, dzięki nim w ciągu najbliższych 20 lat będzie można ocalić życie ponad 25 tys. osób oraz zapobiec poważnym obrażeniom u niemal 150 tys.
Nowe, wymagane przez KE wyposażenie dotyczy modeli wchodzących na rynek w nowej wersji lub generacji. Dwa lata później regulacje zaczną obowiązywać wszystkie wyprodukowane samochody.
„Pojazdy kategorii M2, M3, N2 i N3 muszą być wyposażone w zaawansowane systemy, które są zdolne do wykrywania pieszych i rowerzystów znajdujących się w ich pobliżu z przodu lub obok pojazdu oraz przekazujące ostrzeżenia lub umożliwiające uniknięcie zderzenia z tymi niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego” – podaje unijne rozporządzenie 2019/2144.
Wskazane systemy będą uruchamiane automatycznie przy każdym włączeniu silnika. Jeśli kierowca będzie chciał ostrzec osobę znajdującą się poza kabiną pojazdu, może dodatkowo zastosować sygnał dźwiękowy.
Parę istotnych zmian czeka również samochody osobowe i dostawcze. Od 2022 r. mają być obowiązkowo wyposażane w system automatycznego hamowania w razie zagrożenia czołowym zderzeniem.
Wśród nowinek należy wymienić również m.in.:
- blokadę alkoholową (od 2022 każde auto ma być przygotowane pod jej montaż)
- czarną skrzynkę, czyli automatyczny rejestrator danych,
– ograniczniki prędkości,
– system wykrywający zmęczenie kierowcy,
– czujniki cofania,
- system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (także w samochodach osobowych i dostawczakach).
Sprzeciw kierowców może budzić szczególnie układ inteligentnego ograniczenia prędkości. System „sczytuje” z otoczenia informacje dotyczące ograniczeń prędkości na danym obszarze, np. na podstawie zapisu danych z GPS, i automatycznie zmniejsza prędkość silnika lub zwiększa opór pod pedałem gazu.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.