System Viapass: kompendium wiedzy

Do opłat za przejazd belgijskimi drogami w systemie Viapass zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Od 1 kwietnia 2016 r. obowiązek opłat obejmuje jednak wszystkie pojazdy powyżej 3,5 tony.
Przejazd belgijskimi drogami od 1 kwietnia 2016 r. jest płatny dla wszystkich samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (ale wyłącznie pojazdów przeznaczonych do transportu towarów). Opłaty obowiązują na wszystkich autostradach oraz wybranych drogach lokalnych. Do poboru opłat Viapass wystarczy elektroniczne urządzenie pokładowe zamontowane w kabinie. Do tej pory funkcjonował system oparty na eurowinietach, a opłatą były objęte jedynie pojazdy o DMC powyżej 12 ton.
Z obowiązku dokonywania opłat są zwolnione jedynie:
– odpowiednio oznakowane pojazdy sił obronnych, policji również w celach obronnych oraz pojazdy straży pożarnej
– odpowiednio oznakowane pojazdy służb medycznych
– pojazdy rolnicze, ogrodnicze oraz leśne, których poruszanie się po belgijskich drogach jest dozwolone w ograniczonym zakresie
Koszty
Wysokość opłaty drogowej uzależniona jest od kilku czynników:
– liczby przejechanych kilometrów,
– DMC pojazdu
– normy emisji spalin EURO
– rodzaju drogi.
Należy pamiętać, że w każdym z trzech regionów Belgii, we Flandrii, Walonii i Brukseli, obowiązują różne stawki opłat drogowych (szczegółowa rozpiska dostępna jest TU).
Rejestracja
Każdy pojazd o DMC powyżej 3,5 tony przejeżdżający przez terytorium Belgii obowiązkowo musi być wyposażony w urządzenia OBU. Wysokość zwrotnej kaucji za urządzenie wynosi 135 euro. Ewidencjonowanie opłat odbywa się za pomocą wspomnianych urządzeń oraz przy użyciu systemu satelitarnego.
Rejestracji w systemie można dokonać np. przez stronę firmy transportowej UTA lub DKV, które zajmują się całą procedurą, stronę operatora Satellic, jak również w punktach obsługi zlokalizowanych w całym kraju. Opłaty możemy uiszczać w systemie przedpłaconym (pre-paid) lub zapłaty z odroczonym terminem (post-pay).
Urządzenie pokładowe OBU
Pamiętajmy, że podczas instalacji urządzenia pokładowego należy postępować zgodnie z instrukcją obsługi. Jeśli potrzebujemy dodatkowych, dokładnych danych, znajdziemy je na stronie operatora. Moduł możemy zamontować przy użyciu przewodów podłączonych do instalacji elektrycznej, czyli na stałe lub za pomocą wtyku do zapalniczki.
Wyjazd w trasę jest możliwy dopiero po zaświeceniu wskaźnika w urządzeniu na zielono. Operator systemu sugeruje jednak, aby uprzednio przetestować OBU oraz upewnić się, że odbiera sygnał GPS. W tym celu należy włączyć urządzenie za pomocą środkowego przycisku. Na ekranie powinien pojawić się komunikat „starting”, następnie logo Satellic/Viappas. Kontrolka zacznie migać na czerwono, a na ekranie wyświetli się informacja „Not ready”. Odstawiamy urządzenie przynajmniej na 15 minut, w tym czasie przełączy się ono w tryb Standby (czarny ekran); kontrolka powinna przestać się świecić. Następnie aktywujemy OBU, ponownie używając środkowego przycisku. Po pojawieniu się logo kontrolka powinna migać na zielono. Na ekranie zobaczymy numer rejestracyjny pojazdu.
Grzywny
Warto przypomnieć, że niestosowanie się do przepisów systemu Viapass grozi grzywną. Za kontrolę będą odpowiedzialne m.in. urządzenia stacjonarne montowane przy autostradach, oprócz tego musimy liczyć się z zatrzymaniem przez belgijskie służby. Wysokość standardowej grzywny wynosi 1000 euro.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.