Systemy ogrzewania postojowego coraz popularniejsze. Rozwój wymuszają inwestycje w segment pojazdów elektrycznych
W latach 2017–2021 rynek systemów ogrzewania postojowego pojazdów będzie rósł o blisko 4 proc. rocznie, wynika z raportu „Global Automotive Parking Heater Market 2017-2021”. Jednak ze względu na rosnącą popularność samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym, a także ograniczenia administracyjne, jakie dotykają pojazdy z silnikami spalinowymi, również tę kategorię urządzeń czeka prawdziwa rewolucja.
Według raportu „Global EV outlook 2017” agencji International Energy Agency w 2016 r. padł rekord rejestracji samochodów elektrycznych. Sprzedano wówczas 750 tysięcy sztuk na całym świecie. Łącznie po ulicach jeździ już ponad 2 mln pojazdów z napędem elektrycznym. Największym rynkiem są Chiny, w których sprzedaje się ponad 40 proc. spośród wszystkich sprzedawanych samochodów elektrycznych.
– W najbliższym czasie technologia ogrzewania postojowego pójdzie w kierunku pojazdów elektrycznych. Jak mówią przeglądy rynku motoryzacyjnego, niektóre kraje już zapowiadają, że samochody napędzane silnikiem diesla czy benzynowym będą wypierane przez samochody elektryczne, a nawet będzie zakaz ich stosowania, stąd nasze agregaty grzewcze przechodzą z zasilania paliwem na zasilanie elektryczne – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Kamil Kleczewski, Sales and Marketing Director w firmie Webasto.
Globalny rynek systemów ogrzewania postojowego ma rosnąć w latach 2017–2021 średnio 3,72 proc. rocznie, by w 2021 r. osiągnąć poziom 25 mln sprzedanych egzemplarzy, wynika z raportu „Global Automotive Parking Heater Market 2017–2021”, sporządzonego przez firmę badawczą Technavio. Technologia ogrzewania postojowego coraz mocniej odchodzi od rozwiązań opartych na silnikach spalinowych, idąc w kierunku wymagań, jakie stawiają pojazdy z napędem elektrycznym.
– Ogrzewanie postojowe jest cały czas produktem konsumenckim do zapewnienia komfortu w pojazdach, natomiast elektromobilność wpływa na to, że pojawiają się nowe rozwiązania. Nowe agregaty elektryczne zasilane z gniazdka 230V bądź agregaty wysokonapięciowe to rozwiązania typowe dla pojazdów elektrycznych, które oprócz tego, że pozwalają na zapewnienie komfortu w pojeździe, to mają dodatkowo funkcje technologiczne, chociażby podgrzewanie akumulatorów, które w pojazdach elektrycznych muszą być wykorzystywane w specjalnych warunkach – tłumaczy Kamil Kleczewski.
W niektórych krajach, np. skandynawskich, tego typu instalacje montowane są już fabrycznie, a na rynku można znaleźć też wiele niezależnych zakładów, które specjalizują się w tego typu usługach. Montaż pełnej, tradycyjnej instalacji ogrzewania postojowego to z reguły koszt ok. 3–5 tys. zł, natomiast samochody z napędem elektrycznym wymagają zastosowania zupełnie innych technologii. Ich popularność jednak błyskawicznie rośnie.
– W przypadku pojazdów w 100 proc. elektrycznych Webasto zapewnia ogrzewanie poprzez wysokonapięciowe agregaty HVH. Produkcja wzrasta logarytmicznie, dostarczamy to ogrzewanie do Volvo, do Toyoty, jesteśmy zmuszeni budować kolejne fabryki, aby sprostać zapotrzebowaniu – twierdzi przedstawiciel Webasto.
Jedną z barier korzystania z samochodów elektrycznych jest stosunkowo nieduża liczba stacji do ładowania takich pojazdów. Jednak jak wynika z analizy firmy Nissan, w Japonii liczba punktów do ładowania aut elektrycznych już przewyższyła liczbę tradycyjnych stacji benzynowych, a w Wielkiej Brytanii ma przewyższyć do 2020 r.
– Webasto współpracowało z firmami, które rozwijały technologię elektromobilności, i w tej chwili jest w stanie zaoferować również stacje ładujące pojazdy elektryczne według standardów, które można zastosować w domu czy w komercyjnym biznesie, wybudować stacje ładowania na parkingach publicznych – zapewnia Kamil Kleczewski.
W 2016 r. 55 proc. systemów ogrzewania postojowego instalowanych było w Ameryce – wynika z raportu Technavio. Spowodowane jest to przede wszystkim ekstremalnymi warunkami klimatycznymi w tym regionie. W regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) rynek systemów ogrzewania postojowego – według przewidywań Technavio – osiągnie w 2021 r. liczbę 9,5 mln zainstalowanych egzemplarzy. Najszybciej rozwijać się będzie jednak rynek azjatycki – przewidywany wzrost dla tego rynku do 2021 r. ma wynieść 14 proc. Z danych sprzedaży firmy Webasto wynika, że już w 2016 roku Chiny były największym odbiorcą jej rozwiązań ogrzewania postojowego z aż 31-proc. udziałem w rynku. Drugim rynkiem były Niemcy z 19-proc. udziału.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.