Szwecja: powstaną drogi przekazujące energię elektryczną do samochodów ciężarowych
Szwedzka Administracja Transportowa, Szwedzka Agencja Rządowa ds. Systemów Innowacji i Szwedzka Agencja Energetyczna potwierdziły, że gromadzone są środki na finansowanie budowy zelektryfikowanych dróg testowych. Szwedzi nie mają wątpliwości odnośnie korzyści takich dróg w przyszłości. Szwecja przodować będzie w innowacyjnych rozwiązaniach w transporcie. Jednak o wszystkim po kolei.
Energia może być przekazywana do samochodów ciężarowych na 2 sposoby – z sieci elektrycznej znajdującej się nad drogą albo przez nawierzchnię pokrycia drogowego, czyli ładowanie indukcyjne. W pierwszym przypadku samochody ciężarowe są napędzane z sieci elektrycznej, na tej samej zasadzie co trolejbusy. Natomiast drugi sposób polega na tym, że pomiędzy nawierzchnią drogi a pojazdem zostaje przestrzeń, a elektryczność jest przekazywana przez odległość poprzez specjalne źródła energii eletrycznej ustawione na nawierzchni drogowej. Na zelektryfikowanych drogach te dwa warianty pozwalają ciężarówkom poruszać się tylko za pomocą energii eletrycznej.
Szczególnie aktywnie w takich projektach bierze udział producent samochodów ciężarowych Scania. Szwedzi jeszcze nie zdecydowali, jaką technologię będą wykorzystywali, dlatego testują oba warianty. Możliwe, że w przyszłości będą wykorzystywane obie technologie.
Scania juz od kilku dziesięcioleci badała możliwość wprowadzenia napędu elektrycznego do pojazdów użytkowych. Firma uważa, że udało sie jej stworzyć warte uwagi pojazdy – pozostało jedynie je przetestować na drogach. Scania, która współpracuje z wyżej wspomnianymi organizacjami, również wydzieli część środków na budowę specjalnego odcinku drogi. Na zelektryfikowanych odcinkach dróg pojazd będzie mógł korzystać wyłącznie z napędu elektrycznego. Drogowe „ładowarki” mogą się pojawić w Szwecji nawet w przyszłym roku.
W przyszłości inżynierowie Scanii planują elektryfikację dróg prowadzących od terenów kopalń do portów. Już teraz są prowadzone rozmowy z największymi firmami szwedzkimi nie tylko o elektryfikacji konkretnych odcinków dróg, ale też o gwarantowanych przewozach ładunków tymi drogami.
Energia elektryczna podawana z sieci elektrycznej nad drogą
Scania i Siemens już dawno testują samochody ciężarowe z pantografem. W odróżnieniu od trolejbusów, pojazdy elektryczne nie będą „przywiązane” do trakcji. Pojazdy posiadają bowiem dwa silniki – spalinowy i elektryczny. Silnik elektryczny włącza się dopiero wtedy, gdy pantograf dotknie trakcji. Ponieważ pojazdy mają napęd hybrydowy, kierowca zawsze może się przełączyć na silnik spalinowy. Kiedy ciężarówka jedzie drogą zaopatrzoną w trakcję elektryczną, wykorzystuje silnik elektryczny, dopiero kiedy zjeżdża z niej, włączany jest silnik spalinowy. Pantograf jest montowany na dachu ciężarówki, jego szerokość wynosi 2,6 m.
Elektryczne ciężarówki są testowane na powstałym przed kilku laty specjalnym torze testowym Gross Döll niedaleko Berlina. Tor testowy liczy dwa kilometry i należy do firmy Siemens.
Inżynierowie utrzymują, że takie rozwiązanie może doskonale sprawdzić się w transporcie dystrybucyjnym lub na stałych trasach między na przykład dwiema fabrykami położonymi w tym samym regionie.
Energia elektryczna podawana przez nawierzchnię pokrycia drogowego, czyli ładowanie indukcyjne.
Testowe autobusy i ciężarówki Scania serii R maja pod podwoziem umieszczoną płytę elektryczną o rozmiarach 2×1 metra, która bezprzewodo pobiera z drogi prąd i ładuje nim baterie. Projekt jest wspólnym dziełem firmy Scania i Bombardier – znanego producentu lokomotyw czy tramwajów. Testy są przeprowadzane w centrum testowym w Mannheim w Niemczech. Inżynierowie Scanii uważają, że ładowanie indukcyjne ma spore szanse na sukces na przykład w mieście.
Bomardier stworzył system umieszczony pod podwoziem ciężarówek o mocy 200 kW, działąjący na dystansie 10 cm. Procesy testowe mają wyjawić straty energetyczne przy różnych odległościach pomiędzy płytami elektrycznymi a nawierzchnią drogi.
W mieście Södertälje (35 km od Sztokholmu, Szwecja), gdzie się znajduje siedziba Scanii, planuje się elektryfikacja drogi, na której odbywa się intensywny ruch autobusów. Zelektryfikowana droga będzie podzielona na 5 odcinków o łącznej długości 200 m. Elektryczne pojazdy ciężarowe, przejeżdżając każdy z tych odcinków, będą mogły uzupełnić zapas energii, którego wystarczy do kolejnego zelektryfikowanego odcinka.
Bezpieczeństwo
Pod podwoziem pojazdu są zamieszczone czujniki, które aktywują podawanie energii. Możliwe to jest tylko wówczas, kiedy płyta elektryczna i trakcja są wystarczająco bliko siebie. Jeżeli na drodze są np. piesi, energia elektryczna nie jest wytwarzana.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.