Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Szwecja zwiększa maksymalny dopuszczalny DMC ciężarówek do 64 ton

zmiana_DMC_szwecja_cagonews

Aktualnie w Szwecji masa całkowita zestawu ciężarowego nie może przekraczać 60 ton. Niedługo jednak to się zmieni.

Komentarza redakcji portalu etransport.pl udzielił Patryk Szymański, Wiceprezes Scandinavian Express:

Od czerwca będą obowiązywały nowe przepisy podnoszące masę całkowitą samochodów ciężarowych poruszających się po drogach publicznych o 4 tony. Zmiany dotyczą dróg kategorii BK1, co stanowi ponad 90% sieci dróg krajowych w Szwecji. Informacje o pracach nad nowymi regulacjami prawnymi pozwalającymi na poruszanie się po drogach publicznych jeszcze cięższych zestawów trwały od dawna. Co jakiś czas w mediach pojawiały się nawet przecieki dotyczące zmiany ciężaru masy całkowitej. Głównym powodem wprowadzenia nowych przepisów jest ekologia i ochrona środowiska.

Nowe przepisy mają bowiem bardziej nadążać za popytem na przewozy, ale spełniać przy tym wszystkie wymagania związane z redukowaniem wpływu tego sektora gospodarki na środowisko naturalne. A zwiększenie DMC ciężarówek do 64 ton to cięższe kombinacje zestawów, co z kolei zmniejszy emisje CO2 i pozytywnie wpłynie na jakość transportu zwiększając m.in. jego bezpieczeństwo (mniej pojazdów na drogach) oraz rentowność tonokilometrów poprzez przewiezienie większej ilości ładunku jednym pojazdem.

Co to oznacza dla polskich przewoźników realizujących drobnicowe lub całopojazdowe usługi transportowe w relacji Europa – Szwecja? Maksymalna dopuszczalna masa pojazdu określana jest na podstawie odległości między najbardziej oddalonymi od siebie osiami pojazdu lub zestawu pojazdów. W przypadku DMC 64 ton jest 18 m lub więcej czyli nowe przepisy będą dotyczyć tylko tzw. EuroCombi, czyli zestawów składających się z pojazdu ciężarowego i przyczepy/naczepy na wózku dolly. W dużym skrócie oznacza to, że zwiększenie DMC dotyczy tylko pojazdów przystawalnych do przewozów tak ciężkich ładunków.

Można założyć, że 64 tony to nie są jeszcze ostatnie słowa szwedzkiego ustawodawcy w kwestii masy całkowitej zestawów ciężarowych. Są obecnie przeprowadzane testy zestawów składających się z ciągnika siodłowego i dwóch naczep, o całkowitej długości 31,5m. Wbrew modzie na downsizing tu mamy do czynienia z prawdziwym upsizingiem.

Cały materiał dostępny jest na stronie etransport.pl. 

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0