Transport: błędnie wystawiona faktura a odmowa zapłaty
Częstą praktyką jest umieszczanie w zleceniach transportowych takich zapisów, które mają zabezpieczyć interesy kontrahentów. Niektóre z nich są jak najbardziej zasadne, inne niekoniecznie zgodne z prawem. Dziwi przede wszystkim informacja o wstrzymaniu lub nawet odmowie zapłaty przewoźnego ze względu na błędnie wystawioną przez przewoźnika fakturę VAT. Czy przedsiębiorcy mają do tego prawo? błędnie wystawiona faktura a odmowa zapłaty
Według Kodeksu cywilnego faktura VAT ma charakter dokumentu prywatnego. Celem wystawienia faktury VAT jest rozliczenie – jej przekazanie kontrahentowi umożliwia mu uiszczenie zapłaty za wykonaną usługę. Trzeba jednak zaznaczyć, że wcale nie stanowi dowodu dopełnienia warunków umowy ani nie uzasadnia żądanego wynagrodzenia. O tym, czy usługę zrealizowano zgodnie z ustaleniami, świadczą przede wszystkim dokumenty przewozowe, jak list przewozowy.
błędnie wystawiona faktura a odmowa zapłaty
Mimo to przedsiębiorcy niekiedy odmawiają zapłaty w związku z błędnymi danymi na fakturze. Co na to ekspert?
„Błędnie wystawiona faktura jest jedynie potwierdzeniem realizacji usługi, wykonanej na podstawie np. zlecenia transportowego. W związku z tym zapłata za wykonaną usługę jest należna, zaś błędna faktura powinna zostać skorygowana – fakturą korygującą bądź notą korygującą w zależności od rodzaju błędu, który na niej widnieje – tłumaczy specjalistka ds. księgowości w Kancelarii Transportowej Legaltrans, Marlena Jesionowska. Na mocy Kodeksu Cywilnego zapłata jest należna za wykonaną usługę, a błędnie wystawione dokument nie mogą stanowić argumentu, by należności nie zostały uregulowane. Na taką okoliczność można zawrzeć adnotację w Umowie o świadczenie usług transportowych, którą stanowi zlecenie. Możemy wówczas zastrzec, że płatność zostanie zrealizowana po otrzymaniu prawidłowo wystawionych dokumentów. Zapis ten nie stanowi zaś, że należność będzie nieuregulowana, natomiast może jedynie zostać oddalona w czasie. Podsumowując, warunki płatności muszą zostać zawarte w zleceniu transportowym, potwierdzonym przed realizacją usługi, natomiast błędna faktura powinna zostać jak najszybciej skorygowana” – wyjaśnia ekspert.
błędnie wystawiona faktura a odmowa zapłaty
Istotnych informacji dostarcza nam orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 października 2015 r.:
„Faktura dotknięta wadą formalną, która z uwagi na wagę uchybienia, może zostać skorygowana notą korygującą (np. dane nabywcy), umożliwia podatnikowi na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1065 ze zm.) realizację prawa do odliczenia z niej podatku naliczonego w terminach przewidzianych w ustawie (art. 86 ust.10 pkt 1 u.p.t.u.; od 1 stycznia 2014 r. – art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 u.p.t.u.) niezależnie od tego, czy formalne wady faktury zostaną skorygowane – jeżeli nie zachodzi ryzyko oszustwa lub nadużycia (czynności udokumentowane fakturą zostały wykonane na rzecz podatnika i służyły jego działalności opodatkowanej).”
Stanowi to kolejne potwierdzenie, że błędy w fakturze nie pozbawiają nas prawa do otrzymania zapłaty. Konieczne jest jedynie wystawienie noty korygującej. Co więcej, dokonać korekty błędnych danych może również zleceniodawca, a nie tylko przewoźnik, a następnie przesłać dokument przewoźnikowi do akceptacji. Tym samym nie dochodzi do sztucznego przeciągania momentu płatności.
błędnie wystawiona faktura a odmowa zapłaty
Współpraca merytoryczna: Kancelaria Transportowa Legaltrans
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.