Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Transport poniżej 3,5 tony i cięższy – czyli podobieństwa i różnice

bus-ustawa-o-delegowaniu

Ustawy i rozporządzenia dotyczące transportu lekkiego i ciężkiego to zupełnie dwa inne światy. Jakie są różnice pomiędzy nimi? Czy są tak duże jak może się nam wydawać? O czym powinien wiedzieć i na co być przygotowany przedsiębiorca? O tym, co różni transport poniżej 3,5 tony i ten znacznie cięższy opowiadają eksperci Tachobus.

Transport krajowy oraz międzynarodowy to bez wątpienia jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na działalność związaną z transportem i gospodarką, często rozpoczynają ją od transportu poniżej 3,5 tonu. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ pozwala uniknąć im to szeregu formalności.

Oto kilka różnic dzielących te dwa odrębne światy.

transport poniżej 3,5 tony

  • rejestratory czasu pracy

Pierwszą, dość istotną rzeczą jest wprowadzony obowiązek wyposażenia ciężarówki o wadze ponad 3,5 tony w urządzenie, które rejestrować będzie czas pracy kierowców.

Rozporządzenie nr 561/2006 z dn.15 marca określa jasno: Kierowca, którego pojazd przekracza określoną masę 3,5 tony, zobowiązany jest nie tylko do posiadania tachografu, ale również do rejestrowania zdarzeń, które mają miejsce w czasie jego pracy (odpoczynek, przerwa, postój itp.)

Transport poniżej 3,5 tony nie wymaga takiego szczegółowego opisu godzin pracy. Lecz w momencie, gdy pojazd w transporcie lekkim nie ma urządzenia rejestrującego czas pracy kierowcy, to podejście do kontroli ewidencji i czasu pracy również ulega zmianie. Branża ta zaczyna dopatrywać się błędów związanych z brakiem jakiejkolwiek kontroli nad czasem pracy.

transport poniżej 3,5 tony

  • uprawnienia

Najważniejszym elementem różniącym transport ciężki od lekkiego to uprawnienia. Kierowca busa, który nie przekroczy odpowiedniej wagi 3,5 tony może posiadać tylko prawo jazdy kat.B. Natomiast kierowca ciężarówki – również C i E.

Obowiązują również odrębne badania lekarskie i psychologiczne uprawniające do kierowania pojazdami ciężarowymi. Kolejnym krokiem jest nabycie Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej uprawniającego do przewozu towarów. Ważne jest również podnoszenie swoich kwalifikacji. Kierowca w dzisiejszych czasach ma możliwość skorzystania z licznych szkoleń i kursów, które mogą wpłynąć na pozycję na rynku pracy.

Jak widać, między transportem lekkim a ciężkim jest ogromna przepaść. Transport ciężki powyżej 3,5 tony to wiele formalności i papierkowych załatwień.

transport poniżej 3,5 tony

autor: Monika Sitko, Tachobus; oprac.: Redakcja

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0