Transport towarów z krajów trzecich do Rosji: czy można świętować zwycięstwo zdrowego rozsądku?
„Warunki transportu towarów z krajów trzecich” przyjęte przez Rosję 15 grudnia 2015 roku można uznać za pretendenta do tytułu najbardziej bezsensownego i najbardziej destrukcyjnego dokumentu dla międzynarodowych przewoźników. Prawnicy, którzy analizowali nowy akt, doszli do wspólnego wniosku– przestrzeganie wszystkich wymagań bez naruszenia jakiegokolwiek z nich jest niemożliwe. Innymi słowy, jeśli międzynarodowy przewoźnik chce przewozić ładunki do Rosji z krajów trzecich, w koszty transportu powinien zawczasu wliczyć koszty nieuniknionych mandatów. Na szczęście, ta farsa się zakończy.
Zapoznaliśmy się z rozporządzeniem Ministerstwa Transportu Rosji Nr 62 z dnia 15.03.2016 „O wprowadzeniu zmian do Warunków transportu towarów z krajów trzecich, zatwierdzone dekretem Nr 301 Ministerstwa Transportu Federacji Rosyjskiej z dnia 14 października 2015 roku” (pełny tekst dokumentu znajduje się pod linkiem http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001201604060015). Zmiany weszły w życie 17 kwietnia – jest więc nadzieja, że rosyjski rynek dla przewoźników zaganicznych ponownie zostanie otwarty.
Komentując zmiany, rosyjscy prawnicy podkreślają, że urzędnicy z Ministerstwa Transportu Rosji wreszcie jasno określili i rozszerzyli listę warunków, na których możliwy jest transport towarów z krajów trzecich na mocy zezwoleń dwustronnych.
Odtąd zagraniczni przewoźnicy nie będą musieli wozić ze sobą ogromnego pakietu dokumentów – faktycznie dla międzynarodowego przewozu towarów z krajów trzecich do Rosji na mocy zezwoleń dwustronnych wystarczy poprawnie wypełniony list przewozowy CMR wraz z jednym z następujących dokumentów: zleceniem, fakturą (inwojsem) lub świadectwem pochodzenia towaru.
Ponadto odtąd dokumenty przewozowe będą mogły zawierać mniejszą ilość informacji. Nie trzeba będzie wpisywać takich danych jak: data i miejsce załadunku, informacja o odbiorcy, pełny adres rozładunku. Informacja o ładunku w dokumentach przewozowych została skrócona tylko do podania jego nazwy i wagi.
Najważniejsze, o czym powinni pamiętać przewoźnicy – informacja w CMR i innych dokumentach (zleceniu, fakturze, świadectwie pochodzenia towaru) powinna się zgadzać. Przy wykonywaniu przewozu na podstawie CMR i faktury informacja o kraju pochodzenia towaru zawarta w fakturze powinna się zgadzać z informacją na temat kraju załadunku pojazdu, która jest zawarta w CMR. Przy wykonywaniu przewozu na podstawie CMR i świadectwa pochodzenia towaru informacja o kraju pochodzenia towaru powinna być tożsama z informacją o kraju załadunku i rejestracji pojazdu, która jest zawarta w CMR.
Za prawomocny przewóz towarów z krajów trzecich na mocy zezwoleń dwustronnych będzie się również uważał taki przewóz, w którym przewoźnik udostępni organom kontroli oryginał lub poświadczoną przez magazyn kopię listu przewozowego CMR, z którego jasno wynika, że towary zostały dostarczone do magazynu jednym pojazdem, a wysłane do Rosji innym. W tym przypadku słowo „magazyn” oznacza magazyn celny/terminal, który powinien być wpisany na liście zatwierdzonej przez Ministerstwo Transportu Rosji.
W ostatnim rozporządzeniu Ministerstwa Transportu Rosji również jest powiedziane, że zasady, które są ustalone dla przewozu towarów z portów morskich mają zastosowanie także do przewozów ze stacji kolejowych i lotnisk.
Mamy nadzieję, że z dniem 17 kwietnia okres nieporozumień i zamieszania w realizacji przewozów z krajów trzecich do Rosji wreszcie się skończy.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.