UE stawia na aerodynamiczne, dłuższe ciężarówki. Nowe przepisy przyjęte
To już pewne. Za kilka lat na europejskich drogach pojawią się nowoczesne, dłuższe ciężarówki. Nowe rozmiary i aerodynamiczny kształt mają przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenia zużycia energii. Parlament Europejski przyjął przepisy, za kilka tygodni mają je formalnie zatwierdzić państwa członkowskie.
Obecnie maksymalna długość pojedynczego pojazdu wynosi 12 m, pojedynczego pojazdu członowego 16, 5 m, a zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego oraz przyczepy – 18,75 m. Po zmianie przepisów pojazdy zostaną wydłużone o 15 cm, co umożliwi transport kombinowany dla większych kontenerów (aktualnie wymaga to dodatkowych zezwoleń).
Z kolei limity dotyczące masy nie zmieniają się – nadal obowiązuje maksymalny limit 40 ton oraz 44 dla transportu kombinowanego. Jedynie ciężarówki wyposażone w napęd hybrydowy lub elektryczny będą mogły przekroczyć maksymalną masę o tonę. O tonę zostanie też zwiększona dopuszczalna masa autobusów. Poszczególne państwa członkowskie będą zaś indywidualnie ustalać, czy na ich drogach będą mogły poruszać się pojazdy LHV, czyli tzw. megaciężarówki.
Wprowadzone zostaną także nowoczesne rozwiązania pozwalające na zdalną kontrolę masy pojazdu opierające się na automatycznych systemach ważenia i czujnikach zamontowanych w ciężarówkach.
Zmieniają się wytyczne odnośnie konstrukcji nowych ciężarówek. Pojazdy będą mogły być wyposażone w składane i wysuwane z tyłu pojazdu klapy – rozwiązanie przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa. Projektanci postawili ponadto na aerodynamiczny, zaokrąglony przód, co oprócz wpływu na energooszczędność poprawi widoczność oraz bezpieczeństwo kierowcy oraz innych uczestników ruchu.
Według danych Komisji Europejskiej opisane rozwiązania pozwolą na zmniejszenie spalania nawet o 10 proc., co przełoży się na konkretne zyski – ok. 5 tys. euro rocznie dla standardowej ciężarówki o rocznym przebiegu 100 000 km.
Tekst nowej dyrektywy musi zostać formalnie przyjęty przez Radę UE. Po wejściu przepisów w życie państwa członkowskie będą miały dwa lata na ich wprowadzenie. Normy dotyczące nowego projektu kabin będą zaś obowiązywać po trzech latach od przyjęcia przepisów bezpieczeństwa.
Na podstawie: wnp.pl, PAP
***
Przeczytaj także:
Cięższe i dłuższe ciężarówki – Komisja Europejska zatwierdziła nowe przepisy
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.