Uwaga! Znamy plany Komisji Europejskiej dotyczące transportu, czyli tzw. pakietu drogowego
Komisja Europejska opublikowała dziś projekt unijnego pakietu mobilności zapowiadający znaczące zmiany w branży transportowej. Niektóre z planów Unii trudno uznać za akceptowalne – wyraźnie uderzają one w transportowców z Europy Środkowo-Wschodniej, także z Polski.
O najważniejszych założeniach pakietu drogowego przedstawionych przez komisarz ds. transportu poinformowała Polska Unia Transportu. Są to:
- możliwość wykonywania dowolnej liczby kabotaży w ciągu 5 dni od wjazdu do kraju
- obowiązek powrotu kierowcy raz na 3 tygodnie do domu
- płaca minimalną danego kraju mają zostać objęci kierowcy wykonujący zadania transportowe powyżej 3 dni w ciągu miesiąca na terenie danego kraju
- brak obowiązku posiadania reprezentanta w danym kraju
- jeden box na wszystkie opłaty drogowe w Europie
- bezwzględna walka z fikcyjnymi firmami „skrzynkami”
Z kolei w oświadczeniu wydanym przez ZMPD czytamy:
“Jeżeli dziś potwierdzą się doniesienia prasowe, że kierowcy już po 3 dniach będą traktowani jako pracownicy delegowani, to wiele małych i średnich firm transportowych z Polski stanie przed widmem bankructwa. Delegowanie pracowników już po 3 dniach obecności na rynku danego kraju nie oznacza jedynie narzucenia płacy minimalnej kraju przyjmującego, ale cały szereg innych uregulowań krajowych, takich jak dodatki socjalne, urlopy, czyli warunków zatrudnienia danego kraju, także tych wynegocjowanych w porozumieniach branżowych. Dla firmy aktywnej na rynku międzynarodowym oznacza to konieczność stosowania prawa pracy każdego kraju przyjmującego. Te wymagania graniczą z absurdem.”
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce wyznaczenie terminu 3 dni uważa za celowe działanie na korzyść Niemiec i Francji.
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.