Węgry: nowe wymagania podatkowe – system EKAER
Jak poinformowało ZMPD, 1 stycznia 2015 r. zacznie funkcjonować na Węgrzech system EKAER (Electronic Road Transport Control System). System EKAER umożliwi węgierskiej administracji celnej i podatkowej kontrolę przewozów towarowych na Węgrzech.
Jak tłumaczy IRU (Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego), system EKAER dotyczyć będzie każdego przewozu drogowego pojazdem o masie powyżej 3,5 tony z innych państw UE na Węgry i z Węgier do innych państw UE.
Uwaga: system EKAER będzie miał także zastosowanie dla pojazdów poniżej 3,5 tony w przypadku przewozu towarów o wysokim stopniu ryzyka w ilości powyżej 500 kg lub wartości 1 000 000 HUF.
System będzie obowiązywać głównie nadawców i odbiorców towarów, którzy będą zobowiązani do raportowania w systemie elektronicznym każdego przewozu do/z Węgier. Elektroniczne raporty będą musiały zawierać, oprócz ogólnych informacji dotyczących danego przewozu, także numer rejestracyjny pojazdu realizującego ten przewóz. Każdy transport będzie mógł się odbywać po wcześniejszym zgłoszeniu – na 15 dni przed przewozem do odpowiedniego urzędu skarbowego, w okresie do 15 dni po otrzymaniu numeru EKAER.
Pomimo faktu, że przewoźnicy są zwolnieni z obowiązku stosowania systemu EKAER, może ich ten obowiązek dotyczyć w dwóch sytuacjach: w przypadku przewozu towarów w ilości handlowej i w przypadku, gdy nadawca i odbiorca nie wywiązują się ze swego obowiązku raportowania.
W pierwszej sytuacji prawo węgierskie zakłada, że administracja celna i podatkowa może wymagać w przypadku przewozu towarów spożywczych o wysokim stopniu ryzyka lub towarów w ilości handlowej, złożenia stosownej deklaracji przez przewoźnika, nadawcę i odbiorcę. Deklaracja ta musi zawierać opis i ilość przewożonego towaru, opis i numer rejestracyjny pojazdu, dokument dotyczący towaru i adres miejsca rozładunku, numer EKAER i, gdy miejsce rozładunku nie jest siedzibą czy oddziałem osoby płatnika VAT, tytuł rozporządzania tym miejscem.
Lista towarów spożywczych o wysokim stopniu ryzyka nie jest jeszcze znana, jednak wiadomo, że dotyczyć będzie towarów transportowanych w ilości większej niż 200 kg lub wartości produkcyjnej większej niż 250 tysięcy HUF.
Druga sytuacja przewiduje, że w sytuacji, gdy odbiorca i nadawca nie wypełnią swego obowiązku raportowania, służby celne i podatkowe mogą, poza nałożeniem na odbiorcę lub nadawcę kary w wysokości 40% wartości towarów, przejąć towary do wysokości kary, nałożyć zamknięcia na pojazd i dokonać jego unieruchomienia. W takiej sytuacji, za błędy odbiorcy czy nadawcy może niestety odpowiadać przewoźnik. /// Zwracamy uwagę, że ze względu na przewidziane sankcje dla przewoźnika zasadnym jest, aby wymagać od nadawcy/zleceniodawcy przekazania nr EKAER dotyczącego planowanego przewozu.
W związku z wątpliwościami dotyczącymi zakresu funkcjonowania systemu EKAER – ZMPD zwróciło się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z prośbą o ich wyjaśnienie ze stroną węgierską. Wszystkie nowe informacje w tym zakresie będziemy na bieżąco umieszczać na naszej stronie internetowej.
Źródło: ZMPD
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.