Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE: Hiszpania nie może blokować dostępu do zawodu przewoźnika

hiszpania-przewoznik

Według hiszpańskich przepisów o zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika konieczne jest posiadanie minimum trzech pojazdów. Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdził jednak, że ten zapis jest niezgodny z prawem unijnym – hamuje dostęp do zawodu w transporcie drogowym. 

8 lutego 2018 r. Trybunał Sprawiedliwości UE (sprawa C-181/17) wydał wyrok dotyczący dostępu do zawodu przewoźnika, w którym skomentował ustawodawstwo hiszpańskie przewidujące dodatkowe wymogi w dostępie do zawodu odbiegające od podstawowych wymogów europejskich. Tym hiszpańskim wymogiem jest konieczność dysponowania co najmniej trzema pojazdami w celu otrzymania pozwolenia na świadczenie usług transportu publicznego.

Wyrok stanowi, że ustanawiając taki wymóg, Królestwo Hiszpanii nie dopełniło zobowiązań wynikających z Rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r., ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego.

W uzasadnieniu Trybunał podkreślił, że jednym z celów ww. rozporządzenia jest zapewnienie bardziej jednolitego i skutecznego egzekwowania przepisów regulujących dostęp do zawodu transporcie drogowym. Z tego też powodu rozporządzenie zawiera szczegółowy wykaz warunków, które należy spełnić, by wykonywać zawód przewoźnika. Jednym z nich jest posiadanie jednego lub więcej pojazdów. Przepis rozporządzenia stanowi wprost, że należy „dysponować co najmniej jednym pojazdem, który został zarejestrowany lub w inny sposób wprowadzony do ruchu zgodnie z przepisami tego państwa członkowskiego – będąc jego właścicielem lub posiadaczem z innego tytułu, np. na podstawie umowy najmu z opcją zakupu, umowy najmu lub umowy leasingu”

Każde przedsiębiorstwo posiadające przynajmniej jeden pojazd, przewidziane w art. 5 lit. b rozporządzenia nr 1071/2009, musi mieć możliwość uzyskania zezwolenia na transport publiczny. Państwa członkowskie mogą wprowadzać dodatkowe wymagania dla wykonywania zawodu i w tym zakresie Hiszpania wprowadziła kryterium co najmniej 3 pojazdów, twierdząc, iż to „dodatkowy, proporcjonalny i niedyskryminujący wymóg”.

Trybunał stwierdził jednak, że artykuł 3 ust. 2 rozporządzenia nr 1071/2009 nie może być wykorzystywany jako uzupełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w rozdziale II tego rozporządzenia, ponieważ podlegają one wyczerpującym zasadom, które państwa członkowskie mogą zmieniać wyłącznie w granicach i w formie wyraźnie dozwolonej w tym celu przez prawodawcę Unii. Termin „dodatkowy” wymóg odnosi się do wymagań odmiennych od określonych w art. 3 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Wyrok jest na razie dostępny jedynie w francuskiej i hiszpańskiej wersji językowej: http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=199206&pageIndex=0&doclang=FR&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=915008

Źródło: TLP, oprac.: Joanna Jasiewicz

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0