Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Wzmożone kontrole na rosyjskiej granicy. Uwaga na palety i drewniane opakowania

Zymejims-1024x768

Na rosyjskich granicach trwają wzmożone kontrole. Rozpoczęło się intensywne sprawdzanie palet i opakowań drewnianych przeznaczonych do transportu towarów. Z czego to wynika? Jak długo potrwają jeszcze takie kontrole i co mają robić przewoźnicy, aby uniknąć kłopotów na granicy?

W dokumentach regulujących zasady funkcjonowania Unii Celnej podkreśla się, że opakowania z drewna i elementy mocujące (drewniane pojemniki, drewniane palety itd.) należą do kategorii produktów o zwiększonym ryzyku fitosanitarnym. Takie produkty są objęte ryzykiem kwarantanny, a to oznacza, że każde opakowanie z drewna wwożone na terytorium Unii Euroazjatyckiej musi zostać poddane kontroli fitosanitarnej. Nic nowego czy zaskakującego w tym przepisie nie ma – w Rosji, jak i w wielu innych krajach wymóg ten obowiązuje od dawna. Co zatem wydarzyło się w lipcu tego roku? Dlaczego opakowania z drewna i drewniane palety znalazły się pod obstrzałem organów nadzorujących?

Powodem jest oficjalne pismo

Za powód ostatnich wydarzeń posłużył list Federalnej Służby Nadzoru Weterynaryjnego i Fitosanitarnego ( Rossielchoznadzor) Nr ФС-ЮШ-3/11490 z dnia 24.06.2016. Jak informują służby, w związku z wykryciem coraz częstszych przypadków przywozu zainfekowanych drewnianych opakowań wszystkie podobne produkty (palety, skrzynie itd.) przy wjeździe do Federacji Rosyjskiej muszą podlegać kontroli fitosanitarnej przeprowadzanej przez urzędników Rossielchoznadzora.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami produkty z grupy wysokiego ryzyka fitosanitarnego powinny być przywożone na terytorium Unii Euroazjatyckiej razem z certyfikatem fitosanitarnym dla importowanej partii powyższych produktów. Jednak drewniane opakowania zostały objęte wyjątkiem, import takich produktów jest dozwolony bez certyfikatów fitosanitarnych, ale pod warunkiem, że produkty te są opatrzone specjalnym międzynarodowym znakiem próby (standard ISPM 15 – Międzynarodowy Standard dla Środków Fitosanitarnych ISPM numer 15 Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin IPPC). ISPM 15 potwierdza, że drewniana produkcja została poddana obróbce termicznej bądź chemicznej w celu usunięcia zagrożenia rozprzestrzeniania się szkodników drewna mogących być zagrożeniem dla ekosystemu danego kraju. Obecność oznakowania ISPM 15 jest wystarczająca, aby towary do Rosji można było wwozić na drewnianych paletach lub innych drewnianych opakowaniach. Przewoźnicy doskonale wiedzą nie tylko o tym postanowieniu, ale też o sankcjach za jego naruszenie (kara administracyjna lub zawrócenie pojazdu). Dziwi inna sprawa – czym tak naprawdę na początku lipca zaczęły się zajmować rosyjskie służby kontrolujące?

Odnosi się wrażenie, że pracownicy Rossielchoznadzoru zajęli się poszukiwaniem wyżej wspomnianego oznakowania. Wygląda to mniej więcej tak: rosyjski celnik, widząc ładunek na paletach lub innym drewnianym opakowaniu, wysyła pojazd na kontrolę do pracownika Rossielchoznadzoru. Pracownik Rossielchoznadzoru, identyfikując oznaczenie standardu ISPM 15, wydaje rosyjski certyfikat fitosanitarny, dzięki czemu ciężarówka może kontynuować rejs. Teoretycznie,brak odpowiedniego międzynarodowego oznakowania może doprowadzić do ekspertyzy materiału opakowaniowego – na szczęście w praktyce nikt tego nie robi.

Podstawowy problem polega jednak na tym, że sprawdzenie oznaczenia nie jest możliwe bez rozładunku naczepy. Konsekwencje? Kolejki na granicy (szczególnie na południu Rosji, a także na rosyjsko-estońskiej granicy), przestoje i dodatkowe koszty rozładunku-załadunku.

Recepta na ratunek

Należy mieć na uwadze, że drewniane opakowania i elementy mocujące podlegają kontroli fitosanitarnej tylko wtedy, gdy są one importowane jako ładunek samodzielny lub kiedy są osobno deklarowane jako sprzęt transportowy. Jeśli natomiast drewniane opakowania są wliczone w cenę towaru na fakturze, wówczas nie podlegają one kontroli fitosanitarnej. Przewoźnicy powinni o tym pamiętać i dokładnie sprawdzać dokumenty.

Jakie inne kroki powinni podjąć przewoźnicy, aby uniknąć albo przynajmniej skrócić czas kontroli fitosanitarnej?

Po pierwsze, do przewozu towarów na terytorium Unii Euroazjatyckiej należy używać tylko drewnianych palet oznaczonych standardem ISPM 15. Jeśli opakowania są bez powyższego oznakowania, należy zadbać o certyfikat fitosanitarny.

Po drugie, podczas planowania trasy należy postarać się uwzględnić informację o kolejkach na granicy i jeśli jest to możliwe, zaplanować przejazd tak, by uniknąć najbardziej „gorących miejsc”.

Po trzecie, jeśli ładunek nie wymaga szczególnego trybu transportu, lepiej oddać pierwszeństwo plandece – dzięki temu będzie można sprawdzić oznaczenie fitosanitarne bez rozładunku towaru i w ten sposób skrócić czas kontroli fitosanitarnej.

Po czwarte, należy uważnie sprawdzać dokumenty. Jak już wspominaliśmy powyżej, jeśli drewniane opakowania są wliczone w cenę towaru na fakturze, nie podlegają one kontroli fitosanitarnej. Jeśli w tym przypadku pracownik urzędu celnego próbuje kierować pojazd do kontroli fitosanitarnej, należy pamiętać, że jego działania są niezgodne z prawem. Można i trzeba mu o tym przypomnieć.

Jak długo może potrwać ta „akcja”?

Trudno określić, ile będą trwały wzmożone kontrole na rosyjskich granicach. Stopień natężenia masowych kontroli fitosanitarnych na poszczególnych przejściach bardzo się różni. Wydaje się, że z największym zapałem do wykonywania przepisów Rossielchoznadzoru przystąpili pracowni przejścia granicznego Narwa-Iwangorod. Na innych przejściach widocznie brakuje ku temu środków. Całkiem możliwe, że na rosyjskiej granicy w zasadzie nie ma jednolitego podejścia do realizacji tej kontroli, taka sytuacja może być na rękę przewoźnikom.

Pozostaje mieć nadzieję, że w najbliższym czasie zostanie podjęta decyzja o osłabieniu kontroli. Najprawdopodobniej kontrola fitosanitarna będzie dotyczyła wybiórczych pojazdów. Według ostatnich danych, na przejściu granicznym Narwa-Iwangorod kontrola stopniowo słabnie.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0