Zaczynają się testy Scanii z wodorowymi ogniwami paliwowymi
Norweska sieć Asko wdraża elektryczne pojazdy Scania zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi null. Uruchomiono też stację tankowania wodoru w Trondheim w Norwegii.
Przy elektryfikacji pojazdów użytkowych nie istnieje jedno, uniwersalne rozwiązanie. Jednym z nich, stworzonych przez Scania we współpracy z ASKO, jest elektryczny pojazd ciężarowy zasilany przez wodorowe ogniwo paliwowe. Wraz z wprowadzeniem do pilotażowych testów praktycznych czterech pojazdów wodorowych przedsięwzięcie wchodzi w kluczową fazę. Jego wyniki będą stanowiły źródło wiedzy i podstawę do dalszego rozwoju dla obu firm.
Scania pracuje nad planem elektryfikacji w ten sam sposób, w jaki rozwija silniki spalinowe, czyli uwzględniając szeroką gamę rozwiązań. Eksperci firmy zweryfikowali i opracowali różne rodzaje napędów wykorzystujących hybrydy zasilane biopaliwami, a także pojazdy w pełni elektryczne. Autobus elektryczny z zasilaniem akumulatorowym Scania został przedstawiony w 2019 r. Trwają również prace nad pojazdami elektrycznymi zasilanymi przez zelektryfikowane drogi oraz wodorowe ogniwa paliwowe, jak w przypadku ASKO.
– Wodór to ciekawa propozycja dla zelektryfikowanego transportu długodystansowego i początkowe testy pokazały, że rozwiązanie to sprawdza się doskonale również w zimnym klimacie. Będziemy nadal wnikliwie monitorować osiągi tych pojazdów. Chciałabym również pochwalić ASKO za wczesne podjęcie odważnych kroków w celu zapewnienia dostaw wodoru pochodzącego ze źródeł odnawialnych oraz infrastruktury do tankowania. Firma jest graczem, który podejmuje rzeczywiste działania w celu przyspieszenia przejścia na zrównoważony transport – dodaje Karin Rådström.
Jak zawsze, rozwiązania Scania wykorzystują zalety modułowości. W czterech pojazdach dla ASKO silnik spalinowy został zastąpiony elektrycznym, zasilanym przez wodorowe ogniwa paliwowe oraz akumulatory, które można doładowywać. Pozostałe komponenty układu napędowego są takie same, jak w standardowych hybrydowych pojazdach ciężarowych i autobusach Scania, które są dostępne na rynku.
Informacja o pojazdach:
- dopuszczalna masa całkowita: 26+1 t,
- konfiguracja napędu: 6×2*4,
- układ napędowy: silnik elektryczny o mocy szczytowej 290 kW i stałej 210 kW, 2-biegowa przekładnia, maksymalny moment obrotowy 2200 Nm,
- pojemność i typ baterii: 56 kWh Li-ion,
- typ ładowarki: 22 kW AC ze złączem CCS,
- ogniwo paliwowe: 90 kW PEFC dostarczone przez producenta zewnętrznego,
- zbiornik wodoru: 33 kg pod ciśnieniem 350 bar,
- szacunkowy zasięg: 400 – 500 km.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.