Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Zatory płatnicze – jak ochronić przed nią firmę transportową?

zatory-platnicze

Choć na pozór wydaje się, że z usług instytucji działających w branży windykacji korzystają przede wszystkim duże firmy, na rynku dostępne są również rozwiązania dedykowane mniejszym i średnim podmiotom. Odpowiednie zabezpieczenie finansów ochroni firmę przed zatorami płatniczymi, które w dalszej perspektywie mogą doprowadzić do upadłości. O windykacji w branży transportowej opowiada Maciej Jasiński, dyrektor windykacji Coface.

W 2014 roku zaobserwowaliśmy stopniowe poprawianie się nastrojów polskich przedsiębiorców, szczególnie małych i średnich firm. Potwierdzeniem tego są dane dotyczące bankructw. W 2014 roku polskie sądy ogłosiły upadłość 823 podmiotów. To pierwszy od czterech lat spadek liczby upadłości. Dużym problemem są nadal jednak zatory płatnicze (zarówno wydłużające się okresy przeterminowań, jak i wyższe kwoty zaległości). Jedną z branż, której problemy te dotyczą jest sektor transportu.

Brak zleceń i silna konkurencja z pewnością odbijają się niekorzystnie na wielu firmach transportowych. Jednak największą bolączką firm z tego sektora są zatory płatnicze. Niestety wielu przedsiębiorców uchyla się od zapłaty należności za wykonane usługi transportowe, a to bardzo niekorzystnie wpływa na prowadzenie działalności gospodarczej przez przewoźników.

Zatory płatnicze – na pozór tak niewinnie wyglądające – mogą doprowadzić do utraty płynności finansowej przedsiębiorstwa. Mechanizm powstawania zatorów opiera się na kumulowaniu zadłużeń, które przechodzą na kolejnych, powiązanych ze sobą kontrahentów. Sytuacja ta pokazuje reakcję łańcuchową. Utrata płynności finansowej jednego podmiotu automatycznie przekłada się na nieterminowe regulowanie zobowiązań w stosunku do kolejnych podwykonawców i poddostawców usług oraz materiałów. W konsekwencji prowadzi to do spadku ich rentowności i wyników finansowych. Dlatego też głównymi beneficjentami kłopotów siłą rzeczy stają się usługodawcy, jak również dostawcy nie posiadający silnego zaplecza finansowego. W skrajnych wypadkach może to doprowadzić nawet do upadłości firmy.

Jakie produkty, usługi z zakresu windykacji są dedykowane branży transportu?

  • Etap polubowny (analiza prawna dokumentów, wywiad gospodarczy, negocjacje pośrednie, windykacja terenowa)

Windykacja na etapie polubownym daje wierzycielowi ogromne możliwości.  Z jednej strony firma windykacyjna, taka jak np. Coface, gromadzi dużą ilość informacji o dłużniku. Korzysta przy tym z dotychczasowych doświadczeń w innych procesach windykacyjnych przeciwko temu samemu dłużnikowi oraz wykorzystuje dane z wywiadowni funkcjonującej w ramach grupy Coface. Z drugiej strony doświadczenie firmy windykacyjnej pozwala na szybkie dotarcie do dłużnika i negocjacje z nim w wyłącznie w jednym celu – spłaty długu. To duża przewaga nad windykowaniem przez wierzycieli, którzy z wykorzystują własne zasoby. Dzieje się tak dlatego, że często pomiędzy pracownikami wierzyciela i dłużnika w trakcie współpracy powstają relacje głównie handlowe, które później – w sytuacji trudnej – kiedy konieczne staje się  rozpoczęcie windykacji, nigdy nie schodzą na daleki plan, wpływając negatywnie na sam proces windykacji. Sytuacja, w której pomiędzy wierzyciela i dłużnika wchodzi zewnętrzny podmiot, jest dużo bardziej praktyczna z punktu widzenia wierzyciela. Zewnętrzny podmiot windykacyjny najszybciej jak to jest możliwe i dużo skuteczniej poprowadzi proces windykacji, odsuwając inne relacje pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem na bok, ale jednocześnie ich nie burząc na przyszłość. Kolejnym istotnym elementem zwiększającym skuteczność windykacji jest windykacja terenowa. Wyspecjalizowane zespoły negocjatorów terenowych są w stanie w bardzo krótkim czasie dotrzeć do dłużnika i nie tylko wynegocjować spłaty, ale bezpośrednio dokonać weryfikacji firmy dłużnika oraz przygotować pełny materiał na temat firmy, jej składników majątkowych, przeprowadzić wywiad środowiskowy. Wszystko to jest niezmiernie przydatne w przypadku niepowodzenia windykacji polubownej i konieczności przeprowadzenia w przyszłości postępowania egzekucyjnego.

  • Etap sądowy (zastępstwo procesowe doświadczonych radców prawnych w I Instancji oraz w postępowaniu apelacyjnym)

Zewnętrzny podmiot windykacyjny zawsze ma dobrze rozwiniętą współpracę z kancelariami prawnymi. Duże firmy windykacyjne najczęściej nie tylko współpracują z renomowanymi kancelariami, ale dodatkowo zatrudniają wyspecjalizowanych w danej dziedzinie prawników. Stała współpraca z kancelarią zapewnia firmie windykacyjnej wypracowanie takich procedur i wręcz nawyków we wzajemnej współpracy, które pozwalają zminimalizować czas od przekazania sprawy kancelarii do przygotowania pozwu, a następnie po wydaniu decyzji przez sąd przygotowania wniosku egzekucyjnego. Czas odgrywa w trakcie całego procesu windykacji kluczową rolę szczególnie w branży transportowej, gdzie terminy przedawnienia są krótsze niż powszechnie przyjęte terminy przedawnienia roszczeń.

  • Etap komorniczy (współpraca z komornikiem oraz stały monitoring jego działań)

Wyspecjalizowane podmioty windykacyjne powinny mieć wyodrębnione zespoły pracowników realizujących na zlecenie wierzyciela czynności wspomagające proces egzekucyjny. Samo przekazanie sprawy po uzyskaniu prawomocnego nakazu do komornika nie załatwia problemu. Przede wszystkim należy pamiętać, że wniosek egzekucyjny musi być odpowiednio sformułowany. Musi się znaleźć w nim szereg informacji przydatnych komornikowi do skutecznego przeprowadzenia egzekucji. Informacje te, o czym wspominałem wcześniej, są gromadzone już na etapie windykacji polubownej, gdzie zarówno pracownicy biurowi, ale w przeważającej mierze pracownicy terenowi gromadzą wiedzę o składnikach majątkowych dłużnika, wykorzystywane są dane z wywiadowni gospodarczej, jak również dane pozyskane od samego dłużnika na temat jego relacji handlowych , kontraktów wierzytelności nadających się do zajęcia. Istotnym elementem jest współpraca zespołu egzekucyjnego z wybranymi komornikami którzy gwarantują najwyższy poziom usług, częste czynności terenowe u dłużnika, wsparcie informatyczne z bezpośrednim dostępem online pracowników windykacji do systemów informatycznych kancelarii komorniczych.

Bardzo ważne jest, że wyspecjalizowany podmiot windykacyjny dzięki swojemu doświadczeniu, wypracowanym procedurom oraz zasobom, może klientowi zaoferować pełny pakiet usług związanych z zarzadzaniem ryzykiem przedsiębiorstwa. Może to być szczególnie istotne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które nie posiadają w ogóle lub posiadają wyłącznie w ograniczonym zakresie wyspecjalizowane pod tym kątem stanowiska. Firma windykacyjna, jak np. Coface, może w procesie sprzedaży informacji gospodarczej wspomóc przedsiębiorcę na etapie podejmowania decyzji o współpracy z nowym partnerem czy bieżącego weryfikowania zdolności finansowych partnerów, z którymi współpracuje. Następnie, po wystawieniu faktur, może przekazać te dokumenty do monitorowania firmie windykacyjnej. Wszystkie faktury, które nie zostaną zapłacone w terminie w procesie monitoringu, a więc jeszcze przed ich wymagalnością następnego dnia po staniu się wymagalnymi, przechodzą do procesu windykacji aż do momentu skutecznego odzyskania należności. Rozwiązanie takie pomaga małej firmie poczynić duże oszczędności w zakresie wydzielania specjalnych etatów czy obciążania już istniejących dodatkowymi czynnościami, szkolenia pracowników, nadzorowania procesów. Ponadto wobec dłużnika to bardzo silny sygnał, że za nawet bardzo małą firmą stoi silny, wyspecjalizowany partner, który będzie działał na rzecz tej firmy w pełnym zakresie swoich możliwości i kompetencji.

Autor: Maciej JASIŃSKI, dyrektor działu windykacji Coface

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0