Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

ZMPD interweniuje u Donalda Tuska w sprawie niemieckiej płacy minimalnej

ustawa

13 stycznia 2015 roku ZMPD skierowało formalne wystąpienie w sprawie wprowadzenia płacy minimalnej w Niemczech i objęcia tym obowiązkiem polskich kierowców i przewoźników do przewodniczącego Rady Europejskiej Donalda Tuska. Poniżej przedstawiamy treść pisma.

Pan Donald Tusk

Przewodniczący

Rada Europejska

W imieniu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce – reprezentującego środowisko międzynarodowego transportu drogowego – zwracamy się z uprzejmą prośbą o podjęcie zdecydowanych i szybkich działań w związku z eskalacją protekcjonistycznych działań Rządu Niemiec, godzących w europejskie procesy gospodarcze, a przede wszystkim w fundamentalną unijną zasadę swobody przepływu towarów i usług. Negatywne skutki niemieckich działań mogą się okazać katastrofalne dla branży transportu drogowego i niekorzystne dla gospodarki wielu krajów unijnych.

Z dniem 1 stycznia 2015 roku Rząd Niemiec wprowadził dla nowe regulacje, dotyczące m.in. wysokości płacy minimalnej kierowców transportu drogowego. Problem ten nie budziłby wątpliwości, gdyby nie fakt, że dotyczy nie tylko przedsiębiorców niemieckich, ale również przedsiębiorców z innych krajów, w tym z Polski.

W świetle przepisów unijnych o wolnej konkurencji zdecydowany protest budzi próba narzucenia przez jeden z krajów unijnych swoich warunków płacowych, czyli de facto niemieckiego prawa pracy, innym krajom. Związane jest to również z ingerencją w dokumentację prowadzoną w firmach tych krajów, bowiem przepisy niemieckie wymagają złożenia zobowiązania przedsiębiorców z innych krajów o przestrzeganiu niemieckiej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę i przechowywania wymaganej dokumentacji płacowej oraz dostarczeniu jej w języku niemieckim na żądanie niemieckich władz celnych do kontroli.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce w momencie uzyskania informacji o nowych niemieckich przepisach podjęło działania mające na celu wyjaśnienie sytuacji. Skierowaliśmy interwencje do Komisarzy Unijnych odpowiedzialnych za transport, zatrudnienie i wspólny rynek. Wystąpiliśmy także do naszej branżowej organizacji międzynarodowej IRU (International Road Transport Union) w Genewie. Nawiązaliśmy korespondencję z podobnymi jak nasza organizacjami w innych krajach unijnych celem podjęcia przez nie podobnych interwencji.

Niestety dotychczasowe działania nie przyniosły żadnego rezultatu. Od 1 stycznia br. władze niemieckie wymagają złożenia odpowiednich dokumentów i zobowiązań, a docierają do nas sygnały o prowadzonych już w tej kwestii kontrolach przez odpowiedzialne za to w Niemczech służby celne.

Kategorycznie protestujemy przeciw takim działaniom. Uważamy, że władze Unii Europejskiej powinny w tej kwestii podjąć zdecydowane działania, bowiem to, co robi Rząd Niemiec, jest niewątpliwie działaniem protekcjonistycznym, ma na celu pogorszenie konkurencyjności firm przewozowych z innych krajów unijnych i eliminowanie ich z rynku niemieckiego. W świetle obowiązującego prawa unijnego takie działania nie mogą mieć miejsca i naszym zdaniem wymagają zdecydowanej interwencji w stosunku do Rządu Niemiec.

Prezes ZMPD Jan Buczek

Źródło: ZMPD

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0